اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_153
#جلسه_382
#اخلاق_کاری
#وبر
#پروتستان
🔰اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری
این عنوان اسم کتابی است که ماکس وبر نوشته است. این اثر از مهمترین آثار کلاسیک جامعه شناسی به حساب آمده که به روش ادغام تحلیل علّی با مفهوم ذهنی انسان متعهد می باشد.
وبر به طور خلاصه در این کتاب به دنبال پاسخ به این سوال بود که چرا سرمایهداری در اروپای غربی و نه در هیچ جای دیگر جهان ریشه دارد. او از طریق تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک تاریخی، اخلاق کار پروتستان را به عنوان یک سنخ آرمانی ایجاد کرد و از آن در تجزیه و تحلیل خود برای نشان دادن این که چگونه یک سیستم اعتقادی مقدس تا حدی مسئول سیستم بازار آزاد جهانی سکولار شد، استفاده کرد.
در این کتاب وبر نوشتهاست که سرمایه داری در شمال اروپا هنگامی ظهور کرد که اخلاق پروتستانی و بهطور خاص کالوینیسم، گروههای انبوهی از مردم را برای درگیر شدن با کار در جهانی عرفی، توسعه بنگاههای خودشان و پرداختن به تجارت و تجمیع ثروت برای سرمایهگذاری برانگیخت. به عبارت دیگر اخلاق پروتستانی کار، نیروی مهمی در پشت کنش جمعی برنامهریزی نشده و هماهنگ نشدهای بود که توسعه سرمایه داری را تحت تأثیر خود قرار داد.
.این تلقی عام وجود دارد که عمدتاً ادیان، نگرشی مثبت به حیات دنیوی و جمعآوری اموال ندارند. اما وبر در این کتاب، و تا حدودی در پاسخ به مارکس و تحلیل ماتریالیسم تاریخی او نشان میدهد که اخلاق پروتستانی، مبتنی بر خوانشی خاص از الهیات پروتستان شاخه کالونیسم، سعادت اخروی و آن جهانی را در رستگاری این جهانی میبیند. در اصل وبر تأکید دارد که ثروتمند شدن در این دنیا میتواند نشانگر فیض و رحمت الهی به فرد مؤمن و نشانه ای از رستگاری اخروی او باشد.
نایل فرگوسن در آخرین قسمت مستند شش قسمتی تمدن، اخلاق کاری برآمده از الیهات پروتستانی را مهمترین عامل سلطه تمدن غربی بر میخواند که باعث شد کار و تلاش مداوم همراه با پس انداز امری مقدس انگاشته شده و رقابت کلیساهای پروتستانی نیز در آتش این کوره دمید تا این شعله شراره هایش کل جهان را تحت تاثیر خودش قرار داد.
نایل فرگوسن به صورت ضمنی معتقد است این ویژگی انحصاری الهیات پروتستانی بود که تاکنون هیچ الهیات دیگری نتوانسته هماوری درخور برای آن باشد.
.