نیروهای گفتمان ساز
بسم الله الرحمن الرحیم
- فرایند گفتمان سازی مراحل متعددی دارد و برای تحقق این مراحل به افراد و استعدادهای متنوعی احتیاج هست.
- در لایه اول باید عده ای در مرحله دانش کار علمی کرده و ظرفیت های تراثی و دانشی را برای حل مسئله های اجتماعی آزاد کرده تا بعد در مرحله بعد اندیشمندان بتوانند با استفاده از تراث به روشنفکری دینی پرداخته و به یک ایده اصلاح اجتماعی دست یابند.
- در مرحله بعد افرادی که عرصه فرهنگ را به خوبی می شناسند و از طرف دیگر فهم اندیشه برای آن ها میسور است به میدان آمده و سعی می کنند از دل اندیشه، راهبردهای محتوایی را اخذ کرده و به مفاد گفتمانی مطلوب دست پیدا کنند.
- در لایه بعد موثرین عرصه تبلیغ با تبدیل این مفاد گفتمانی به خوراک های تبلیغی سعی بر جریان سازی تبلیغی کرده و فضای تبلیغ و جامعه را به این سمت سوق می دهند به عبارتی در این مرحله دغدغه اصلی چگونگی ذهن پروری می باشد.
- و در مرحله آخر این مبلغان هستند که سعی بر ثمر رساندن این فرایند کرده و نتیجه آن گفتمان سازی آن اندیشه خواهد بود.
- پس ما در چهار لایه دانشی ، اندیشه ای ، فرهنگی ، تبلیغی به نیروهای کارآمد محتاج هستیم اما این که برای تحقق گفتمان سازی این نیروها باید از جنس رهبر باشند و یا نخبه سوالی است مجزا. به عبارت دیگر اگر در برخی لایه ها فقط نخبه آن عرصه موجود باشد و رهبری در آن نباشد فرایند گفتمان سازی با مشکل رو به رو می شود ؟
- به نظر می رسد توانایی آن که بتوان برای هر مرحله و لایه رهبرانی تصور کرد وجود دارد اما از حیث ضرورت فقط لایه فرهنگ است که احتیاج جدی به رهبری دارد چرا که بدون حضور رهبر فرهنگی سر رشته داری امور و جریان سازی اجتماعی تحقق نمی یابد، به بیان دیگر گفتمان سازی یک راه حل فرهنگی است برای حل مسئله های اجتماعی و این مسیر باید توسط یک رهبر فرهنگی، هدایت شود.