“مهدیان نوشت: دشمنان امام علی (ع) دغدغه ی عدالت داشتند.”، آنگاه که تفاهم دچار اختلال میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
در یادداشت قبلی ام به اینجا رسیدم که: اگر و تنها اگر، فرض این باشد که هر دو دسته ی اتهامات غلط هستند، چه ملاحظه ای در این بین وجود نداشته است که این تالیِ فاسد، واقع شده است؟
شبیه به این سوال را یک بار در قبال جناب استاد علی مهدیان اجمالا بررسی کردم، و یادداشت اولیه ای تهیه نمودم و در معرض خود ایشان نیز قرار دادم، واکنش ایشان حکایت از رضایت نسبی شان از این محتوا میکرد. البته این محتوا ناقص است و جای تکمیل دارد.
در پاسخ به سوالی که در بالا مطرح شده است جواب هایی از سنخ آنچه در این یادداشت گرد آمده است را می توان جستجو کرد، امیدوارم بتوانم بیش از این روی این مساله تامل نموده و یادداشتی فراهم آورم.
این مساله در عداد ملاحظات متکلمین قابل بیان و بهره گیری است.
یادداشتی که ذکر آن رفت از قرار زیر است:
«بنده چون تا حالا چند بار با افراد مختلف در تحلیل رفتار استاد مهدیان گفتگو داشتم، این توصیه ها برای مقام مباحثه و تحلیل به ذهنم میرسد:
۱. در کنار همه ی تحلیل هایتان حتما خالص کار آقای مهدیان را دقیق و بدون نظر به نتایجش هم نگاه کنید.
۲. با آنچه آقای مهدیان به عنوان توضیح کارشان میگویند مواجهه ی “دقیق” داشته باشید.
۳. میان سه عنصر “تحلیل آقای مهدیان”، “کار آقای مهدیان” و “آثار کار ایشان” تفکیک قائل شوید. و روشن کنید که نقدتان به کدام بخش است و دقیقا نقدتان چیست.
بنده دریافتم این است که اگر چه ممکن است به هر کدام از ساحات مذکور نقدهایی وارد باشد، اما چون آن سه مرحله ی مواجهه صورت نمیگیرد، هم حرف آقای مهدیان فهم نمیشود، و هم ایشان از نقد های دقیق و مصیب محروم میمانند.
حسم در مجموع این بوده که برخی توجهات و تنبهات منتقدین آقای مهدیان برای ایشان مفید خواهد بود، اما هیچوقت ندیدم کسی نقد درستی به ایشان بکند، همیشه یا یک سری کلیات و حس هایی دور از آنچه ایشان مدعی انجامش هستند بیان شده که اصلا معلوم نیست کجای کار آقای مهدیان مصداق آن کلیات است، مثلا میگویند نباید انقلابیون را سرکوب کرد و..
و یا اینکه رسما غلط فهمیده اند و چیزی غیر از آنچه هست را نقد کرده اند، مثلا میگویند تو فحش دادی! بعد هیچوقت نشان نداده اند کی و کجا فحش داده شده!
یا اینکه نقد یه یک ساحت را به همه ی ساحات تسری داده اند و یککاسه بیان کرده اند، مثلا میگویند آثار کار تو مخرب است، اینها خوارج نیستند، نباید کار اینها را شبیه کار خوارج دانست و …
و ….»