نسبت مواسات و پیشرفت
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_29
#جلسه_130
نسبت #مواسات و #پیشرفت
برای یافتن نسبت مواسات و پیشرفت ابتدائا بایستی محل نزاع را تقریر کنیم:
یک مسئله این است که انقلاب اسلامی محمل دو نظام حکمرانی شده است نظام دیوان سالار یا به تعبیری دولت-مردم(nation-state) و نظام امت-امامت
همچنانکه از ابتدای انقلاب اسلامی شهید بهشتی می فرمایند دو دیدگاه در اداره کشور و حکمرانی حاکم بوده است اکنون نیز این دو دیدگاه حاکم است اکنون یک دیدگاه حامی نظام دیوانسالار یا نظام دولت-مردم است و بدنه کارشناسی دانشگاهی نیز را میتوان حامی و پیاده نظام این نوع از حاکمیت دانست
از سوی دیگر دیدگاهی بوده که حامی نظام امت-امامت بوده است و نهاد روحانیت را میتوان حامی و امتداد امام در دل امت دانست.
در داستان کرونا برای اداره صحنه ما با کاستی های جدی ای از جانب نظام دیوانسالار شاهد بودیم کما اینکه در قضیه هشت سال دفاع مقدس این کاستی ها را شاهد بودیم و همچنین در سالهای بعد از جنگ
این کاستی ها را رهبری با هدایت و راهبری رزمایش همدلی جبران نمودند رزمایش همدلی از بطنا و ژرفای نظام امت-امامت برخاست
اما آیا این جنس کنش ها و پویشها و حرکتها که برخاسته از نظام امت-امامت هست زمینه ساز رخنه پوشی نظام دیوانسالار نمی شود؟
آیا استعاره صاحبخانه خوب، همسایه خوب، همکار خوب، زمینه ساز این نمی شود که سیاستگذار ناکارآمد، مدیرکل ناکارآمد، قانون گذار ناکارمد دیده نشود؟! بازخواست نشود؟!
کنشها و پویشهای برخاسته از نظام امت-امامت اگر میخواهد به پیشرفت و سازندگی اسلامی ایرانی منجر شود چه لوازمی دارد که بایستی تدارک شود؟
.