مکتب_امام
محمد حسن زاده, [۲۵.۱۱.۲۰ ۲۳:۲۸]
[در پاسخ به محمد حسن زاده]
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_حسن_زاده
#یادداشت_36
#جلسه_180
#مکتب_امام
#جامعیت
#معنویت
#عبور_از_دنیا
«آنهایی که آن طرف را می بینند و این طرف را نمی بینند ناقصند ـ اهدنا الصّراط المستقیم، غیرالمغضوبِ علیهم، غیرِ ضالین. در یک روایتی هست ـ من نمی دانم وارد است یا نه ـ هست؛ می گویند، نقل می کنند که قضیۀ مغضوب علیهم ـ به حَسَب قول مفسرین ـ عبارت از یهود است و ضالین عبارت از نصارا. در یک روایتی نقل می کنند ـ من نمی توانم تصدیق کنم، من نقل می کنم از آنهایی که نقل کرده اند ـ که رسول الله ـ مثلاً ـ فرموده است: کانَ اَخی موسی عَیْنُهُ الیُمْنی عَمْیاء و اَخی عیسی عَیْنُهُ الیُسْری عَمْیاء، وَ اَنا ذُوالعَیْنَیْنِ[10] آنهایی که می خواهند تأویل کنند، می گویند چون تورات بیشتر توجه به مادیات و امور سیاسی و دنیوی داشته است ـ یهود هم که می بینید دو دستی چسبیده اند و دارند می خورند دنیا را و باز هم بسشان نیست، امریکا هم آنها دارند می خورند، ایران هم الآن آنها دارند [می خورند] باز هم بسشان نیست، همه جا و همه را می خواهند ـ و در کتاب حضرت عیسی [علیه السلام] توجه به معنویات و روحانیت بیشتر بوده است؛ از این جهت «عین یُسرا»یش که عبارت از طرف طبیعتش است عَمْیاء بوده است ـ البته من نمی توانم بگویم
این از پیغمبر صادر شده لکن گفته اند این را ـ یعنی توجه به این جهت «یسار» که عبارت از «طبیعت» است نداشته و کم داشته است؛ و او هم به حَسَب شریعتش توجهش به مادیات زیاد بوده. «و انا ذوالعینین»، هم جهات معنوی، هم جهات مادی. شما احکامش را که ببینید شهادت بر این مطلب است. احکامش احکامِ ـ عرض می کنم که ـ سیاسیاتش [را] ملاحظه می کنید»
تفسیر سوره حمد- صحیفه امام-ج3- ص 226
❇️مکتب امام را بهترین و کامل ترین قرائت از اسلام میدانیم.
❇️وقتی اسلام را دین جامع میدانیم، یعنی مکتب امام نیز باید جامع نگر و جمع کننده ی امور باشد. لذا در مکتب امام (ره) نیز جمع بین دین و دنیا نمایان است. جمع بین دین و دنیا در مکتب امام(ره)،استفاده از دنیا و سپس به عبور از دنیاست.
❇️معنویت امام، معنویت در دل اجتماع و خدمت به جامعه و محرومین بود. معنویت در دل سیاست و حکومت بود. معنویت #خانقاهی و #رهبانیت در مقابل معنویت در مکتب امام، یعنی #تقوا، قرار دارد.
❇️امت ایشان و شاگردانشان، نمونه های بارز این نوع معنویت را در برابر چشمان حق جویان عالم نمایان ساخته اند.
شاگردانشان یعنی امثال شهید بهشتی و حضرت آقا و …. که در دل تلاش های اجتماعی و خدمت به مردم، معنویت کسب کرده و رشد کردند و به تعالی رسیدند.
امتشان یعنی شهدا که صحنه ی نبرد را تبدیل به دانشگاه انسان سازی و معدن کسب معنویت و اتصال به خدا کردند. چیزی که در هیچ جای تمدن های بشری نمونه ای برای آن پیدا نمیشود. تبدیل صحنه قتل و خون ریزی به معنویت و اخلاق و محبت و عشق..
✳️ شهید بهشتی: عرفان واقعی، خانقاهش بازی دراز است
✳️امام(ره):همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.
.