دوگانه تکلیف

بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_حسن_زاده
#یادداشت_43
#جلسه_188

• دوگانه تکلیف و نتیجه بیش از آنکه دوگانه ای واقعی باشد ذهنی است. ما به دستورات شارع به عنوان مسیری که ما را به حقیقت عالم می رساند مینگیریم و تکلیف را بهترین راه رسیدن به خوبی های عالم میدانیم.
• در واقع آن فقه حداقلی که فقط در صدد رفع مسئولیت و تعذر است، مسیر درست شریعت نیست. شریعت درست آن است که ما را به حقیقت عالم متصل میکند و دست ما را به حقائق پیدا و پنهان عالم، که عقلمان از آن عاجز است، میرساند. لذا در فقه ما مسیر واقع نمایی و تراکم ظنونی که ما به مطمئن به واقعیت و حقیقت میکند خیلی پر رنگ است.
• الواجبات الشرعیه الطاف فی الواجبات العقلیه
• اساسا نقش ثمره و نتیجه در تشخیص تکلیف پر رنگ میشود. در بسیاری از موقعیت ها تشخیص تکلیف بسیار مشکل است. در اینجاست که نقش نگاه به نتیجه بسیار پر رنگ است. زیرا واجبات شرعیه آمده اند که ما را به هدفی برسانند و مصالح نفس الامری عالم را به دست ما بدهند. لذا اگر درست فکر کنیم و لزومات رسیدن به آن نتیجه را بسنجیم، تکلیف صحیح را نیز تشخیص میدهیم. یعنی نگاه به نتیجه و لوازم آن، به ما بصیرت تشخیص تکلیف صحیح میدهد.
• از طرفی ممکن است راه های زیادی ظاهرا ما را به نتیجه ی واحد برسانند لکن بسیاری از آنها مطابق شرع و اتمسفر اسلامی نباشد. در اینجا باید پی به این نکته ببریم که این راه ها، اگرچه در ظاهر به نتیجه ی واحد میرسند لکن در واقع این نتایج فرق میکند و مسیر غیر شرعی نمیتواند ما را به نتیجه ی مطلوب شرعی و مصلحت حقیقی برساند. یا به نتیجه و مصلحت مد نظر نمیرساند ویا اگر برساند قطعا مصالح دیگری را فوت میکند

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها