توضیحاتی در باب #هویت و #شخصیت

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_51
#جلسه_196

توضیحاتی در باب #هویت و #شخصیت

✅#تربیت یعنی #تغییر_هویت:
برای تربیت شخصی دیگر بایستی #هویتی دیگر در او رقم زد.
همچنین برای جامعه ای دیگر بایستی هویت و شخصیتی دیگر برای آن جامعه رقم زد.

✅#هویت یعنی #اوکیست؟
هویت هر شخصی و یا هر جامعه امتی پاسخی است که در پاسخ به سوال #او_کیست؟ داده می شود.

#معنای_تغییر_هویت:
1️⃣تغییر نگرش های پایه(نگرشهای توحیدی)
2️⃣آرمانها(بایستی دقت داشت که مرز و فاصله ای بین هدف گیری و آرمان داشتن وجود دارد)
3️⃣خواستها و مطالبات(خواست هم به معنای پسند و هم به معنای اراده)

✅در درونی ترین لایه های شخصیتی انسان مواردی که گفته شده به صورت ملفّق در نهاد انسانی وجود دارد.

💠#نگرشها #زیرساخت هویتی هستند

💠#آرمانها #جهت_هویت_انسانی هستند

💠#خواستهاومطالبات #مغزای_هویتی ما هستند

✅ما زمانی می توانیم اذعان کنیم که هویتی دیگر رقم خورده که خواست و مطالبه ای جدید رقم بخورد.

✅همچنان که هویت یک #پدیده_فردی است یک #پدیده_اجتماعی هم هست، یک پدیده فردی است اما قابلیت پیوند اجتماعی دارد.

✅راههای برای تغییر در هویت(خاصه عنصر قوام بخش آن یعنی خواست و اراده):
☑️توجه و تذکر و تنبیه
☑️تبیین
☑️نقش پذیرفتن
☑️نماد، اسطوره و الگو

منظور از #هویت_توحیدی آنست که #نگرشهای_پایه (#جهانبینی و #بینش_اسلامی) جامعه ما توحیدی و الهی شکل بگیرد و نه مادی.
امری که رهبری از سخنرانی های طرح کلی اسلام در قرآن در مشهد شروع کردند
و در مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا آنرا ادامه دادند؛
و در سخنرانی هایشان نظیر سخنرانی 12 آذر 79 و اولین نشست اندیشه های راهبردی مدام اندر مدام تکرار کردند…
(تعداد سخنرانی های ایشان در تبیین جهان بینی و نگرهای پایه اسلامی بالاست که ذکرآن در حوصله این نوشتار نیست)

علاوه بر نگرشهای پایه #آرمانهای_یک_جامعه در شکل گیری #شخصیت و #هویت آن جامعه مسئله اساسی است. حضرت امام ره و در پی آن رهبری مدام بر طبل #بسط_توحید و #اقامه_توحید و #برافراشتن_پرچم_لااله_الاالله کوبیده اند.
اما برخی آنرا کمتر شنیده اند…. و یا اساسا نشنیده اند(صم بکم عمی فهم لا یبصرون).

مسئله نهایی هم #نظام_ارزشی و #مطالبات_یک_جامعه است. آرمان ها، نظام ارزشی را سامان می دهند اما نظام ارزشی هست که حرکت به سوی آرمان ها را به #انضباط و نظم می کشاند.
در انضباطِ نظامِ ارزشی، خواستهای یک جامعه به عنوان خشت نهایی شخصیت یک جامعه و بلکه حجر الاسود شخصیت جامعه صورت بندی می شود. چرا که قیمة کل امرء ما یحسنه.
#جامعه_انسانی همانند فرد انسانی دارای نفس است. گاهی #انتخابی_الهی و گاهی انتخابی غلط رقم میزند. فلذا #انتخابها و خواستهای یک جامعه #بروز اصلی هویت و شخصیت یک جامعه است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها