کدام بخش توحید از یا کدام رویکرد از آن، مبارزه خیز است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_حسن_زاده
#ايده
#تقریر
#یادداشت_65
#جلسه_223
✨کدام بخش توحید از یا کدام رویکرد از آن، مبارزه خیز است؟
❇️اگر توحید را در مرحله ی ذات و صفات بیاوری و با خصوصیات خدای خویش در خوشی و خرمی زیست کنی، زندگی زیبایی ست! خیلی دوست داشتنی و عاشقانه است! لکن کاری از پیش نبرده ای. عملا در همان زندگی که عموم مردمِ بی توجه مشغولند، عمر سپری میکنی.
لکن این خدایت کجای زندگی توست؟ زندگیِ توِ موحد چه فرقی با غیر موحد که خدا را به یگانگی قبول ندارد، دارد؟
❇️اگر توحید را به مرتبه فعل آوردی و برای خدایت در اداره ی امور جهان سهم قائل شدی، اقلش این است که در حیطه ی نفس خودت و اداره امور شخصیت، او را دخیل دانستی. پس در درونت جنگی بر پاست. بین خداوند متعال و خدایان دگر دعوایی دائمی داری. برای اجرای فرامین خدا در وجود خویش، باید همه را غیر خدا بیرون کنی، حتی نفس خودت را ! عجب جنگ زیبایی ست.
❇️اگر توحید را به مرتبه فعل آوردی و خدایت را در همه چیز دخیل دانستی و همه ی امور جهان را از او و به سوی او فهم کردی، دیگر جنگ خونین برپا میشود. همه کس و همه چیز که میخواهند سری در سر ها درآورند و میخواهند فرمانی بدهند، دشمن تو میشوند. چون فرمان الهی را مقابل خود میبند. منافع خود را در خطر میبند. پول و قدرت خود را در معرض خطر میبند. هستی و زندگی خود را بر باد رفته میبیند. لذا با تمام توان و تا آخرین نفس به مبارزه و قیام علیه «لا اله الا الله» برمی خیزند.
🔰توحید بخش بخش و قسمت قسمت نیست. توحید همه ی توحید است. میتوان آن را بخش بخش دید. لکن وقتی کل را میبینی میفهمی که همه را دارد و اصلا جدا از همه نیستند. توحید یعنی نفی عبودیت غیر خدا در همه حال و همه جا و همه چیز.
🔰🔰وقتی توحید را با این رویکرد دیدی، جنگ حقیقی نمایان می شود. همه غیر خداها که برای خود حقی قائل هستند به میدان میایند و مبارزه میکنند. از همه طرف می زنند. جنگ احزاب راه می افتد.
🔰🔰🔰نسخه های ناقص توحید در واقع توحید نیستند. توحید حقیقی بخش بخش نمیشود. لذا فرد به تمام توحید نرسیده است در واقع اصلا به توحید نرسیده است. توهم توحید است. لذا جنگ حقیقی وقتی آغاز می گردد که توحید حقیقی در وسط میدان باشد و توحید حقیقی نیز وقتی وسط میدان است که تمام توحید را به وسط آورده باشیم. و الا با توحید های ناقص جنگ های ناقص کوچک درونی شکل میگیرد.