آیا دعوای مستکبر و مستضعف دعوای بالاصاله است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_حسن_زاده
#یادداشت_67
#جلسه_225
#ایده
🔰🔰آیا دعوای مستکبر و مستضعف دعوای بالاصاله است؟
❇️در مکتب حضرت امام(ره) دعوای مستکبر و مستضعف، دعوای کوخ نشین و کاخ نشین، دعوای پابرهنه و ثروتند به شدت پررنگ است. گویی امام(ره) اصل دعوا را همینجا میداند.
حضرت آقا(حفظه الله) نیز در مقاله روح توحید، با استناد به قرآن کریم، صف مستکبرین و متفرین را مقابل صف توحید قرار میدهد.
❓اما آیا دعوای اصلی در اینجاست؟ ارتکاز ما از قرآن و سنت این است؟ آیات و روایات این را به ما میگوید؟
به نظر میرسد که در تراث دینی ما دعوای مومن و مسلم با کافر و مشرک بسیار پررنگ تر است. حال چرا این دعوا به سطح دعوای مادی تنزل کرده و در ادبیات امامین انقلاب به این نحو تبلور پیدا کرده است.
⁉️مگر هر ثروتمندی بی دین است و مقابل جبهه ی حق و توحید؟ مگر هر فقیری پیرو اسلام راستین و یاری گر جبهه حق است؟ اساسا فقر و غنا چه ربطی به دین و نبرد دائمی جبهه ی حق و باطل دارند؟ چرا تنها کسانی تا آخر خط با ما هستند که طعم محرومیت و استضعاف را چشیده باشند؟
🌟✨چند ایده میتوان زد:
1- کوخ نشین و کاخ نشین، تقریر مسلم و کافر است در ساحت اجتماعی:
یک ایده این است که منظور از کوخ نشین و کاخ نشین همان بیان دینی مسلم و کافر و جبهه ی حق و باطل است در ساحت اجتماعی. به خاطر غلبه افراد کوخ نشین و مستضعف در جبهه حق و غلبه افراد ثروتمند در جبهه باطل، این تغییر نام انجام شده است. شاید غرض سهولت تطبیق مصادیق در ساحت اجتماعی برای عموم افراد باشد.