#گفتمان_مقاومت یا #گفتمان_پیشرفت؟
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#سیدمرتضی_شرافت
#یادداشت_43
#جلسه_228
#گفتمان_مقاومت یا #گفتمان_پیشرفت؟
✅در حلقه اندیشه کلامی از استاد شنیدیم که جبهه انقلاب در فضای جبهه مانده است. هنوز از آن برنگشته و هنوز تصمیم نگرفته دنیا را آباد کند.
از طرفی استاد فرموده اند بهترین تجربیات معنوی جبهه انقلاب فضای زاهدانه جنگ است. و جای دیگر گله کردند که ما از کنار امکانات هویت متعالی ساز شیعی و انقلابی مان خیلی ساده و زاهدانه می گذریم.
و البته قطعا یکی از بزرگترین امکانات هویت ساز انقلابی ما همین فضای جبهه و جنگ است.
🔷وقتی در جلسه گذشته فرمودند باید جبهه انقلاب تصمیم بگیرد و گفتمان پیشرفت را انتخاب کند. و گفتمان مقاومت -که امروز در آن مانده ایم- هم باید در خدمت گفتمان پیشرفت باشد، من نگران نشدم. و اصلا احساس نکردم داریم گفتمان مقاومت را از دست می دهیم. حتی وقتی با تعبیر تند اعتراض به سرود «منم باید برم» همراه بود.
🔸احساس من بیشتر این بود که چیزی اضافه تر از گفتمان مقاومت باید به دست بیاوریم.
🔸در واقع گفتمان مقاومت را احتیاج داریم برای گفتمان پیشرفت. یعنی مقاومت اساسا خودش غایت نیست. مقاومت یک رویکرد است. این گونه است که می توان امکانات هویت ساز شیعی را کنار هم جمع کرد.
🔷مگر می توان از قیام سیدالشهدا به راحتی گذر کرد؟! مگر می توان این همه روایات جهاد و جایگاه آن در اعتقادات اسلامی را ندید؟!
مگر می توانیم از پیشرفت معنوی در انقلاب اسلامی سخن بگوییم و چشممان را روی جبهه و شهدا و آن همه عارف جوان ببندیم؟! مگر عظمت حاج قاسم را می توان لحاظ نکرد؟!
اتفاقا باید عرصه مقاومت و جهاد را برای بقیه حوزه های دینی و اجتماعی مدل سازی کرد.
🔶اسلامی که توانسته جنگ و قتل و خونریزی و کشت و کشتار و خشونت را به مهمترین مدرسه انسان سازی تبدیل کند و از دل این همه خشونت، انسان هایی بسیار لطیف و رقیق تربیت کند، قطعا می تواند عرصه های دیگر را هم محل سلوک انسان قرار دهد. نباید از کنار این جنس انسان سازی به سادگی گذشت.
🔸وقتی حضرت اقا عنوان اقتصاد مقاومتی را جعل می کنند یعنی به این شاخصه شیعی نهادینه شده در هویت مردم ایران، توجه دارند.
یا اگر جهاد علمی را در کشور ترویج می کنند و معنویت و شهادت را در این حوزه می دمند.
یا اگر جهاد خدمت مطرح می شود.
🔸حتی وقتی حضرت استاد از عنوان «پیشرفت حسینی» استفاده می کنند یعنی از کنار مقاومت با راحتی گذر نمی کنند.
✅ما می توانیم عرصه اقتصاد را به میدان سلوکی بی نظیری بدل کنیم. کما این که بی شمار آموزه در قرآن و روایات برای این امر داریم.
✅می توانیم تعلیم و تربیت را محل جهاد قرار دهیم کما این که بی شمار آموزه در قرآن و روایات برای این امر داریم.
✅می توانیم طب و بهداشت را میدان رشد و تعالی قرار دهیم کما این که بی شمار آموزه در قرآن و روایات برای این امر داریم.
✅می توانیم شعر و داستان و فیلم و موسیقی را جهاد ببینیم و جهادی ببینیم. می توانیم خدمت را جهاد بدانیم و جهادی ببینیم.
ما بی شمار آیه و روایت داریم که تک تک حوزه های اجتماعی ما را محور رشد می داند. اصلا وقتی صحبت از جهاد اکبر می شود، یعنی توجه به گفتمان مقاومت به عنوان یک رویکرد قابل چشم پوشی نیست.