یک تعاضد چند جانبه

بسم الله الرحمن الرحیم

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_45
#جلسه_234

در یادداشتی که در پاسخ به برادر فشندی نوشته بودم به تمییز بین صورت و سیرت اشاره کردم. یکی از مواردی که برای ما مساله ی تکثر صورت های واحدِ یک سیرت را یادآوری می کند همین مساله ی تیپ شناسی مستکبرین است.

صحبت از صورت های یک حقیقت در واقع پلی به کاربردی کردن و یا حتی به بیانی تمدنی کردن اندیشه ی ما پیرامون آن سیرت است. راه را برای تشخیص ها و تصمیم های سر صحنه باز می کند.

وقتی مصداق سیرت ما امری باشد که در ارتباط با مفاهیم حق و باطل باشد، یکی از بهترین «امکان» هایی که ایجاد می کند قدرت تشخیص حق از باطل در فتنه هاست.

انسان مستظهر به این شناخت ها در فتنه ها ( که همانا ولیده ی در آمیختن حق با باطل یا به عبارتی به صورت حق درآوردن سیرت باطل است ) به راحتی و با سرعتی بالا حق را از حق نما تشخیص می دهد و فریب نمی خورد.

گذشته از اصل مساله ی صورت و سیرت، در بحث امروز ما که ناظر به تیپ شناسی مستکبرین بود شاید بتوان مبتنی بر سیرت شناسی مستکبرین و شناخت انواع صورت های ممکن در هر عصری، تیپ های جدیدی از مستکبرین را شناخت و رونمایی کرد.

در بحث ما چند تیپ به عنوان نمود های جریان استکبار بیان شد: فرعون ها ( حکام، سردمداران، امرا، فرمان روایان، مطاعان )، قارون ها ( ثرتمندان )، هامان ها ( جایگاه داران اجتماعی، ملاء ).

اما خود حضرت آقا در کتاب طرح کلی اندیشه ی اسلامی، گروه دیگری را نیز به عنوان گروه های چهار گانه ی طاغوت بیان می فرمایند با عنوان « احبار و رهبان » ( علمای دین و .. ) و البته شواهد مختلفی را هم از قرآن کریم بیان می فرمایند و بیان می دارند که این چهار گروه همیشه متعاضد یکدیگرند.

به نظر میرسد احبار و رهبان در جوامعی که بر اساس یک ایدئولوژِی یا یک دین اداره می شوند به عنوان یک تیپ برجسته از مستکبرین و اصحاب طاغوت خودشان را نشان خواهند داد.

با ذکر مثالی از زمانه ی خودمان به استقبال از یک سوال می روم: در زمان ما هم این تعاضد قابل رویت است :

روزنامه ای اصلاح طلب که مقالاتی در نقد برداشت شیعی از عید غدیر و این مدار معنایی نوشته است، در صفحه ی اول خود خبر دسته ی عزاداری یکی از مراجع تقلید قم را کار می کند.

سلبریتی هایی که نوعا به دین و فرهنگ اسلامی دهن کجی می کنند و مواضع اپوزیسیونی میگیرند، در انتخابات ها از همان جریان سیاسی اصلاح طلب پشتیبانی تبلیغاتی می کنند.

اصلاح طلبان وقتی به حکومت میرسند همین سلبریتی ها را از مالیات معاف می کنند، و زمینه های مختلف برای گسترش فعالیت آن ها را نیز فراهم می کنند.

همچنین زمینه ی ثروت های کلان را برای برخی از ثروتمندان با دادن رانت و … فراهم می کنند.

آن ثروتمندان نیز با سرمایه گذاری در پرژه های فرهنگی و … سلبریتی های مذکور را تقویت می کنند.

همچنین این سیاستمداران و صاحب منصبان وقتی به قم سفر می کنند علیرغم وجود جایگاه رسمی حوزوی، در برنامه ی ملاقات های خود دیدار با این جریانات خاص حوزوی را قرار می دهند .

و….
یک تعاضد چند جانبه

و اما سوال این است که : آیا می توان تیپ های جدیدی را با توجه به وضعیت زمانه ی امروز به تیپ های مستکبرین افزود؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها