بررسی ابعادی از مشخصات نگاری

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_46
#جلسه_249

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی یادداشت : بررسی ابعادی از مشخصات نگاری

بسیاری از ماها و خصوصا بسیاری از مردم عادی ( شامل حتی طلاب عادی ) در عین حالی که از مومنین محسوب میشوند و به دین مبین اسلام و حقانیت آن ایمان دارند، اما بیشتر می توان گفت مسلمینِ عنوانی هستند. یعنی آن چیزی که به آن ایمان و اعتقاد دارند « عنوان » اسلام است.

معتقدند اسلام حق است.
اسلام دین برتر است.
اسلام دین پیروز است.
اسلام بهترین سخن را دارد.
اگر به اسلام رجوع کنیم بهترین کار را کرده ایم.
باید جانمان را فدای اسلام کنیم.
باید در راه اسلام بکوشیم و رندگی کنیم.
و …

و همه ی این ها فعلا و تا اطلاع ثانوی اعتقاداتی در مورد « عنوان » « دین اسلام » است.

لذا شاید در بسیاری از موارد این اعتقادات و این ایمان ها از برّندگی کافی در عمل برخوردار نیست. یعنی این ایمان ها و اعتقاداتشان فقط در بزنگاه ها و در مواقف حاد و بسیار واضح به کار می آید. آن جاهایی که دیگر حتی عنوان هم در حال انکار شدن است.

حتی اگر تهدیدی هم در میان نباشد، حرکتی هم در جهت آمران های اسلامی به آن صورت رخ نمی دهد. یعنی این ایمان ها سازندگی هم در پی ندارند. آن چه این ایمان ها پدید می آورد باز چیزهایی در حد عناوین است.

شاید بتوان گفت نخستین چیز بسیار جهت بخشی که می تواند در این میان پلی برای حرکت از عنوانی بودن به معنونی بودن باشد، سخن از مشخصات اسلام است. یعنی یک چارچوب کلی راجع به همین عنوانی که به آن ایمان داریم.

سخن از یک چارچوب کلی می تواند

اولا بسیار مورد پسند مخاطب عنوانی باشد. چرا که او احساس می کند راجع به تمام آن چه او باور دارد سخن به میان آمده است.

ثانیا می تواند به شدت مورد ایمان قرار بگیرد و مثل عمل زایی اجمالی سابق، عملزایی گسترده تری و جهت دار تری را پدید بیاورد.

ثالثا گشاینده ی باب سوال در مورد اسلام بشود. سوالاتی که از رهگذر ضرب نکات مختلف این تفصیل اولیه در یکدیگر پدید می آیند و …

رابعا می تواند از تحریف عنوان جلوگیری کند. با این توضیح که با توجه به این که راه تحریف اساسا این است که حکایتگری عنوانی را دستکاری کنیم، حال اگر قدری کلیات این حکایت گری را مشخص کرده باشیم دستکاری آن سخت تر خواهد شد.

و…

به نظر میرسد کتاب طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن هم چنین کتابی باشد. و همین جور آثار را می توان از آن در مخاطب عام سراغ گرفت.

همچنین یک نکته ی دیگری که این مساله می تواند برای ما پدید بیاورد این است که ما هم می توانیم در آنچه لازم التعلیم می دانیم برای جامعه ی خودمان، از این روش استفاده کنیم. مثلا چیزی بنگاریم با عنوان « مشخصات انقلاب » یا « مشخصات طلبه ی انقلابی »… که می تواند بسیار جهت بخش باشد.

یک نکته ی دیگر که در این میان خود نمایی میکند این است که ما وقتی مشخصات دین عظیمی مثل اسلام را، مشخصات انقلاب عظیم مان را، یا مشخصات منش عظیمی مثل انقلابی بودن را، می نگاریم، آن قدر شکوهمند هستند که وقتی آن انسان باورمند به عنوان، با این همه شکوه و عُلُوّ در عنوان مورد باور خود مواجه میشود به شدت احساس هویت و انگیزه پیدا میکند و بشدت به حرکت خواهد افتاد و بر ایمانش نیز افزوده خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها