#مشخصات_اسلام
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_50
#جلسه_254
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفی یادداشت: پیرامون تاملات مختلف و البته ارزشمند دوستان عزیز تامل میکردم، برداشت های مختلف، فکت های مختلف، تصورات و ذهنیت های مختلف و نهایتا تحلیل های متفاوت. فارغ از اصل پذیرفته بودن تفاوت نکته ای پیرامون ضمانت اصابه به ذهنم رسیده بود و اینکه تا چه میزان جا دارد به خروجی مباحثات فعلی مان تکیه کنیم.
یکی از نکات مهمی که ما باید در این محفل مد نظر داشته باشیم این است که بخش معظمی از مباحثات ما و تاملات ما به تعبیر استاد حال باشگاهی دارند. یعنی در حال تمرین هستیم.
در باشگاه عمدتا فضای پیش روی شما یک امر مهندسی شده است. مشخص است که مثلا فلان مولفه و بهمان مولفه انتخاب شده اند تا شما با آن درگیر شوید و بتوانید قدری قدرات خودتان را در مواجهه با این دو مولفه ی مشخص افزایش دهید و قدری با آن دست و پنجه نرم کنید تا تصوراتی از سنخ مواجهه با آن بدست بیاورید. و بعد تر با پیچیده تر کردن مساله مثلا قدرات شما هم پیچیدگی بیشتری پیدا کنند و ارتفا بیابند.
ولی مثلا در یک باشگاه رزمی، برای مربی و برای باشگاه دار مسلم است که این چالشی که شما با آن مواجه شدید کاملا غیر از یک چالش واقعی است. ودر صحنه ی واقعی اقتضائات متفاوت هستند. یا مثلا در یک دوره ی آمادگی نظامی، یا یک مانور، کاملا مشخص و بدیهی است که این دوره غیر از یک نبرد واقعی است. و نبرد واقعی تفاوت های فراوانی دارد.
در محفل ما هم به نظر میرسد که تا حدودی چنین قواعدی حکم فرماست. لذا دوستان بنظرم باید عمایت داشته باشند که بسیاری از رفت و برگشت ها و به تفاهم رسیدن ها و .. را نباید نهایی تلقی کرد.
از طرف دیگر یکی از مسائل دیگری که خصوصا در محل بحث های اخیر ما، و خصوصا در بررسی شخصیت هایی مثل مرحوم شهید مطهری و مرحوم آیت الله مصباح یزدی ( اعلی الله مقامهما ) و … باید خیلی به آن توجه بشود اهمیت موضوع شناسی مباحث است.
یعنی گاه میشود که ما بدون داشتن تصویری دقیق از مثلا دوران اختناق شدید و فشار دولتی، یا از مثلا اساس مبارزه ی حاد سیاسی علیه حکومت حاکم، یا چیزهایی از قبیل : مبارزه، مبارزه ی فکری، رهبری فکری، مواجهه ی اجتماعی و .. دست به تحلیل های بسیار تیز و قطعی در مورد نحوه ی مبارزه ی فلانی، حکایت گری فلان اثر اقای فلان از رویرکرد مبارزاتی اش و .. میزنیم.
این گونه ورود ها ورود هایی عنوانی هستند و وورد عنوانی ضمانتی برای مطابقت با معنونات ندارد. نفی نمی کنم که ما فعلا و در حال باشگاهی چاره ی دیگری نداریم. ولی نباید در عین حال چنین بپنداریم که مایی که اصلا تنمان به تن فلان موضوع نخورده است الان از خداوندگاران قضاوت پیرامون آن موضوعیم و به تحلیل های انتزاعی مان حول آن موضوع عملا تکیه کنیم. امری که امروز در تذکر استاد در کلاس هم نهفته بود : که ما حق نداریم به قضاوت و جمع بندی ای که در این کلاس بدست می آوریم «تکیه» کنیم.