مشرب و مدرسه توده ای معرفتی با زاویه نگاه روان شناختی و جامعه شناختی

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مکتب
#مشرب
#مدرسه
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_95
#جلسه_296

 

🔰مشرب و مدرسه توده ای معرفتی با زاویه نگاه روان شناختی و جامعه شناختی🔰

اساسا مکتب و مشرب و مدرسه و … در صدد بیان یک توده معرفتی و اندیشه ای هستند. اما هر کدام از این ها سعی بر نگاه ویژه ای به این توده معرفتی دارند.
توده های معرفتی را یک بار با رویکرد فردی و روان شناختی بررسی خواهیم کرد در این صورت مشرب معنا پیدا می کند و لذا نسبت مشرب ها بیشتر به افراد و انسان ها رخ می دهد.
اما یک بار می شود یک توده معرفتی را با رویکرد جامعه شناختی و یک زیست اجتماعی در نظر گرفت در آن صورت لفظ مدرسه برای این نگاه و رویکرد زیبنده است . اساسا مدرسه بیشتر به حیث آن محیط و زیستی اجتماعی که ذیل یک توده معرفتی شکل گرفته است نگاه می کند.
و مشرب ها بیشتر به حیث ذائقه های فردی و انسانی که ذیل یک توده معرفتی شکل می گیرد توجه می کند.
شاید به توان صحنه را این گونه توصیف کرد که توده معرفتی را یک بار به شرط اجتماع و زیست اجتماعی ( جامعه شناختی ) نگاه می کنیم می شود مدرسه و یک بار به شرط انسان و زیست انسانی ( روان شناختی ) که می شود مشرب.
اما آیا می شود در این بین مکتب ها را همان اصل و شاکله توده های معرفتی معرفی کرد؟ یعنی مکاتب توده های معرفتی لا به شرط می باشند که قوام توده معرفتی به آن می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها