لایه مادی گرایی که در این لایه نیز بخش های مختلفی است:

#یادداشت
#حمیدرضاشب_بویی
#جلسه_309
#یادداشت_94
#عمل_وعکس_العمل

در کلاس عرض کردم که بحث عمل و عکس العمل در چند لایه می توان بررسی کرد.
1- لایه مادی گرایی که در این لایه نیز بخش های مختلفی است:

الف) همان نگاه های فیزیکالی است که قانون عمل و عکس العمل F=ma را جاری و ساری می داند با تمام نقدها و تبصره های بعد از این موضوع، اما انچه که این موضوع را در سطح وسیعی از اذهان مردم فراگیر کرده باعث شده غالب افراد این نگاه را به یک فضای ریاضی زده تقلیل داده و وارد محاسبات زندگی خود کنند و بر همین اساس زندگی کنند
ب) بخش دوم از همین لایه، همان عکس العمل هایی است که با فرمول ها و عددها قابل محاسبه نبود و اتفاقاتی مانند قانون جذب، اثرپروانه ای و… در اینجا قرار می گیرند. در اینجا در همان نگاه فیزیکال این متغیر هم وارد محاسبات زندگی مردم شد که بعضی از مصادیق عمل و عکس العمل در عالم ماده قابل محاسبات ریاضی و عددی نیست و باید به آن پایبند بود لذا داستانی مثل اثر پروانه ای با اینکه شاید برای کسی به تجربه نرسیده است ولی وارد محاسبات زندگی مردم شده است و باورهای آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
2- لایه دوم از قانون عمل و عکس العمل همان بخشی است که با غیب پیوند می خورد. این لایه قطعا پیچیده تر و دارای بخش های متعددی است. و قطعا اینکه بخواهیم پاسخ به سوالات اجتماعی در این لایه دهیم بخشی از این پاسخ گویی به رویکردهای تربیتی برمی گردد و می بینیم جامعه ای که از ابتدا غیب، به عنوان یک باور در او نهادینه نشده به راحتی نمی توان با او از احادیثی هم چون احادیث ذیل سخن گفت:
○ از پیامبر خدا نقل است: «هرگاه در امّت من ده خصلت ظاهر شود خداوند ایشان را به ده چیز عقوبت کند». گفته شد: یا رسول الله! آن ده خصلت چیست؟ فرمود: «هرگاه دعا کم کنند بلا نازل شود، هرگاه صدقات (قرض، هدیه، وقف، مطلق قدم‌های خیر و انفاقات خیریه) را ترک کنند مرض‌ها زیاد شود، هرگاه زکات را منع کنند چارپایان بمیرند، هرگاه سلطان جور کند منع باران شود، هرگاه زنا در ایشان بسیار شود، مرگ ناگهانی در ایشان زیاد شود، هرگاه ربا زیاد شود، زلزله‌ها زیاد شود، هرگاه به خلاف آنچه خدا نازل فرموده حکم کنند دشمن ایشان بر ایشان مسلط شود، و هرگاه نقض عهد و پیمان کنند خداوند ایشان را مبتلا به قتل سازد و هرگاه کم فروشی کنند خداوند ایشان را به سال‌های خشک و قحط بگیرد.»
○ امام صادق (علیه السلام ) در بیان چهار چیز که اگر گسترده و شایع گردد، چهار چیز ظاهر مى شود، فرمودند: «…اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل …»«…زمانى که زنا گسترده و عمومى شود، زلزله ها پدیدار مى گردد…همچنین فرموده اند:«چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه اى نمى شود، مگر این که آن خانه را خراب مى کند و هرگز آن خانه به برکت آباد نمى شود: خیانت ، دزدى ، شرابخوارى و زنا»
○ پیامبر (صلى ال علیه و آله ) فرمودند:«زمانى که زنا و ربا در شهرى آشکار شود، به تحقیق عذاب خدا را بر خودشان حلال کرده اند.امام باقر (علیه السلام ) از پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نقل فرموده اند:پنج چیز است که اگر به آنها گرفتار شدید، باید به خدا پناه ببرید. آنگاه فرمود: زنا و عمل منافى عفت هرگز در جمعیتى پدید نیاید، به طورى که آشکار انجام دهند، مگر این که طاعون و بیمارى هاى جدید و بى سابقه که در گذشتگان نبود در میانشان شیوع پیدا مى کند.»
○ رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد.
○ امام صادق (علیه السلام):« ای مفضل! بیندیش … اگر کسی گفت: چرا این زمین می لرزد؟ (در پاسخ) به او گفته شود: زلزله و مانند آن، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند».
○ رسول خدا(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتی رُخ دهد.
○ رسول خدا (ص): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست» ، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها