هویت شیعی یا هویت اسلامی ( فطرت، فصل مشترک هویت شیعی و هویت اسلامی )
بسم الله الرحمن الرحیم
• دو جریان وحدتی و برائتی، از قدیم الایام نسبت به ترویج هویت شیعی و یا اسلامی در جامعه با هم در نزاع بوده اند. جریان برائتی مصر بر آن بوده است که باید هویت شیعی محض و غنی در جامعه ترویج شود چرا که جمهوری اسلامی یک حکومت شیعی است و اساسا این شیعه است که سخنش حق می باشد. اما جریان وحدتی معتقد بوده است که باید هویت اسلامی در جامعه پیاده شود و ترویج هویت شیعی در مجموع به ضرر جمهوری اسلامی می باشد چرا که هم در درون خود جمهوری اسلامی سبب می شود که جامعه اهل سنت او را دیگر به عنوان یک حکومت اسلامی نداند و آن را حکومت خود نداند بلکه یک حکومت شیعی بداند و هم در تعامل با جهان اسلامی دیگر پایگاه و محوریت ایران به عنوان تنها نماینده جهان اسلام از بین برود و تبدیل شود به پایگاه و نماینده جهان تشیع.
• جمهوری اسلامی متاخر بیش از آن که به هویت اسلامی بپردازد به هویت شیعی پرداخته است. و این سبب شده است که جمهوری اسلامی به عنوان نماینده جهان اسلام شناخته نشود و حتی در خود ایران نیز، اهل سنت جمهوری اسلامی را یک حکومت اسلامی برای خود نداند و آن را حکومت شیعی محض بداند.
• اما شاید بتوان این گونه بیان کرد که حضرت امام یک الگویی ناب برای جمع این مسئله آورده است. ایشان معتقدند که اساسا سخن تشیع سخن حق می باشد و باید هویت شیعی نه تنها در ایران بلکه در جهان ترویج شود. اما مرحوم امام متوجه نکته ای بود که دوستان برائتی متوجه آن نیستند. برائتی ها در ترویج هویت شیعی بر نقاط تمایز و افتراق خود با جریان های رقیب دست می گذارند به عبارت دیگر برای هویت دهی به خویش، دیگری خود را نفی می کنند. اما مرحوم امام توجه خود را بر نقاط مشترک گذاشته و سعی می کند هویت شیعی را طوری تقریر کند که آن سخن حق شیعی ، نه تنها مطلوب همه جهان اسلام باشد، بلکه مطلوب بشریت باشد.
• مفهوم انتظار یکی از آن پدیده ها می باشد. انتظار و مهدویت یک مفهومی است در هویت شیعی، اما تقریر حضرت امام از آن، یک تقریر بشردوستانه می باشد. ایشان مهدویت را فرجی برای جهان اسلام و حتی برای بشریت بیان می کنند. چرا که خود را جبهه مستضعفین می داند و این فرج برای کل جبهه می باشد و همه جهان در این جبهه حضور دارد.
• این ظرفیت ویژه مکتب امام می باشد . مکتب امام سعی بر آن دارد تا هویت ناب شیعی را با تقریر متفاوت و وحدت آفرین همه گیر کند چرا که امام معتقدند که این هویت شیعی، از فطرت برخاسته است و این فطرت راه نفوذ هویت شیعی در همه جهان می باشد.