چرایی «انتخابات» و حق رأی مردم (1)

?چرایی «انتخابات» و حق رأی مردم (1)?

? سوالی که در مورد مردم سالاری به ذهن می رسد این است که امروزه انتخابات برای همه است. آیا همه مردم ایران، قیام کننده هستند که حق انتخاب به آنها داده شده؟ شاید بتوانیم بگوییم چهل سال گذشته، مردم در آن شرایط بر علیه مستکبر درونی و بیرونی قیام کردند و اسلام را انتخاب کردند؛ اما آیا امروزه هم مردم همچنان اینگونه اند؟ قطعا بسیاری از افراد، تمام زندگی شان را وقف این انقلاب و اسلام کرده اند اما چند درصد جامعه اینگونه هستند؟ آیا این مردم حق انتخاب دارند؟ این حق انتخاب را چه کسی به آنها داده است؟

? مقدمه: در یادداشت های قبلی بیان شد که مردم، هم هدف هستند و هم شرط شکل گیری حکومت اسلامی و هم می تواند به ولایت برسد.
?اینکه مردم شرط شکل گیری حکومت هستند، یعنی خواست مردم، یک پایه و یک شرط تحقق حکومت است. لذا همیشه این مردم هستند که حداقل باید شخص اول حکومت را انتخاب و تأیید کنند. بر این اساس بوده است که حضرت امام، نظام اسلامی را به رأی تمام مردم گذاشتند و بعد از خواست مردم، جمهوری اسلامی را شکل دادند و برای استمرار این حق مردم، مجلس خبرگان را طراحی کردند که مردم آنها را انتخاب می کنند و آنها بر رهبری نظارت دارند و اگر روزی هم نیاز به رهبر جدیدی بود، آنها رهبر جدید را انتخاب می کنند.
البته این سوال در اینجا مطرح است که چرا مردم مستقیما رهبر جدید را انتخاب نمی کنند؟ که شاید بخاطر تخصصی بودن شناخت و انتخاب ولی فقیه باشد. (جای تأمل بیشتر دارد)
?هدف بودن مردم یعنی پروژه و هدف اصلی ولایت فقیه، رساندن مردم به کمال و مرتبه ولایت است. لذا تمام عرصه های اجتماعی باید طوری طراحی شود که مردم طوری تربیت شوند که به این هدف، نزدیک شوند.
?ولایت مردم هم یعنی به هر اندازه که مردم به هدف برسند، ولایت بیشتری در جامعه خواهند داشت. و نظر آنها مبنای حرکت قرار خواهد گرفت.
ادامه دارد….

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها