تقریری وجودی از امامت امت

بسم الله الرحمن الرحیم

  • یکی از اهداف انقلاب اسلامی در بیان حضرت امام ، امامت امت است . اما باید این امامت امت را واکاوی نمود و مشخص کرد که دقیقا یعنی چه ؟
  • در اندیشه حضرت امام، علاوه بر استخلاف فردی، پدیده ای به نام استخلاف اجتماعی داریم یعنی جامعه به مقام خلیفه الهی برسد. همان طور که در فضا فردی، خلیفه الله واقعی، امام می باشد، در فضای اجتماعی نیز خلیفه الله واقعی جامعه امام می باشد.
  • اما امامت جامعه یعنی چه ؟ اگر قرار باشد جامعه ای امام باشد، باید شئونی که یک امام دارد در مورد جامعه نیز پیاده شود.
  • شأن امام این است که در نقش هادی و سر رشته داری امور باشد و همان شأن برای جامعه نیز باید محقق شود. یعنی خود جامعه در نقش هادی و رهبر قرار گیرد.
  • اما مسئله ای که در این جا مطرح است نسبت امت با امام می باشد؟ در این بین شاید بتوان این گونه بیان کرد که اساسا، در فضای امامت امت، اراده امام جامعه در اراده مردم حلول پیدا می کند. به عبارت دیگر از آن جایی که جامعه به مقام امامت رسیده است دیگر جامعه و امام به یک وحدتی رسیده اند و اساسا دوییت میان آن ها از بین رفته است . و اساسا کار ویژه ولی و امام جامعه، رساندن جامعه به مقام امامت است.
  • همان طور که در فلسفه در بحث علت و معلول بیان می شود که معلول چیزی جز جلوه ی علت خویش نیست و حقیقتا چه در وجود و چه در بقا متصل به علت خود می باشد و بیان می شود که در خارج و عین حقیقتا یک وجود واحد بیشتر حضور ندارد . شاید بتوان در این جا هم از آن بحث کمک گرفت و استعاره را این گونه رقم زد که امام جامعه مانند علت و مردم مانند معلول می مانند و این نسبت را به این صورت تصویر کرد لذا امامت جامعه یعنی همان امامت امام و در این صورت دیگر تناقض و ضدیتی میان آن ها یافت نمی شود .
0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها