جایگاه عاقله فرهنگ و نسبت آن با حلقه میانی

?جایگاه عاقله فرهنگ و نسبت آن با حلقه میانی?

?اساسا با وجود جایگاه رهبری، عاقله فرهنگ چه نقشی در ساختار حکمرانی دارد؟ آیا رهبری خودش مستقیما نمی تواند مطلوبیت های در عرصه فرهنگ را توسط نهادهای فرهنگی و مردم، پیاده کند؟

?پر واضح است که امام جامعه که نگاهش هدف و روشش مردم سالاری است، نمی تواند به تنهایی همه اهداف را مشخص کند و به مردم و دستگاه ها ابلاغ کند. علاوه بر اینکه در عصر غیبت معصوم، ولی فقیه، اساسا در همه امور تخصص کامل را ندارد که بی نیاز از تمام دانشمندان و علما و نخبگان، خودش به تعیین هدف و راهبرد بپردازد.
لذا ولی فقیه در تمام عرصه ها نیازمند بازوانی قدرتمند برای اداره کشور است. چه در عرصه سیاست چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه فرهنگ که مهمترین عرصه جامعه اسلامی است.

?اگر عاقله فرهنگ نباشد، ارتباط بین امام امت و مردم، کمرنگ و ضعیف می شود. و اساسا مطالبات رهبری یا به مردم نمی رسد و یا در سطح نازلی به آنها می رسد. لذا اگر قائل باشیم که جامعه دارای سه لایه کلان امام و نخبگان (لایه میانی) و مردم است و لایه میانی خودش دارای چند لایه رتبی است، شاید بتوان گفت عاقله فرهنگی، بالاترین لایه در لایه میانی هستند.

?و اساسا حیات و پویایی لایه میانی نیز به همین عاقله فرهنگ مربوط است. جبهه سازی و گفتمان سازی میان نخبگان جامعه، توسط افراد عاقله فرهنگی، قابل پیگیری است.
این لایه هستند که هم باید از ذهن و فکر مردم استفاده کنند و هم باید از ذهن و اندیشه مردم محافظت کنند. هم تهدیدها و فرصت ها را از مردم دریافت کنند و هم از ظرفیت آنها برای حرکت و پیشرفت در این زمان ها استفاده کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها