فقدان عاقله فرهنگی، اصلی ترین معضل فرهنگ

?فقدان عاقله فرهنگی، اصلی ترین معضل فرهنگ?

?فرهنگ در نگاه اندیشمندان انقلاب اسلامی، زیربنای جامعه است. مهمترین هدف تشکیل حکومت است. برای حرکت در این عرصه مانند تمام عرصه ها نیازمند فکر، نیروی انسانی، امکانات و ایده هستیم.
? فکر فرهنگی در لایه مبانی و بنیادین تا حدی وجود دارد. بیانات رهبر معظم در این زمینه تا مقدار زیادی از این نیاز را رفع کرده است. هرچند که در این زمینه کار وسیعتری باید انجام شود. یعنی باید این فکر، امتداد پیدا کند و معنای واقعی خودش را پیدا کند. که این تولید و امتداد اندیشه فرهنگی، خودش معضلی است که به نظر می رسد حل این مشکل نیز به همان راه حلی بر میگردد که در آخر به آن اشاره خواهیم کرد.
? نیروی انسانی پا به کار در صحنه نیز تا حد بسیار خوبی در نسبت با دیگر ملتها وجود دارد. بعید به نظر می رسد کشوری مانند ایران، نیروی انسانی جوان انقلابی مخلص داشته باشد.
? امکانات و بودجه هم به نظر کم نیست. یعنی به قدری نیست که نتوان کار فرهنگی کرد. امروزه بودجه های کلانی برای مصارف فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ورزش و صداوسیما و سازمان تبلیغات و قرارگاه قرب و… خرج میشود. بودجه های فراوانی در بسیج مساجد و بسیج دانشجویی و حوزه علمیه و سپاه خرج میشود. امکانات هم تا حد خوبی موجود است. از مساجد و سالن های دانشگاه و حوزه و غیره وجود دارد.
? ایده هم ایده های متعددی در این سالها در بسیج و مساجد و سازمان تبلیغات برگزار شده. بعضی تا حدودی توفیقات موقت و مستمری داشته اند.

?در عین وجود این سرمایه ها اما صحنه حال حاضر فرهنگ کشور، پر است از ضعف و سستی و ناکارآمدی؛ پر است از تشتت و تکثر و واگرایی؛ پر است از تعویق و عقب گرد و ناکارآمدی. مسأله چیست؟ علت این مشکلات چیست؟ راه حل چه چیزی است؟ باید کجای ساختار فرهنگ را دست زد تا مشکل حل شود؟

?به نظر مشکل در ساختار و چینش عوامل موثر در فرهنگ است. ساختار فرهنگی، علاوه بر فکر و نیروی انسانی و امکانات و ایده ها، نیازمند عاقله ای است که امورات و سیاست های کلان این عرصه را سامان دهد. عاقله ای که تمام عناصر و نهادهای فرهنگی را مدیریت کند. جمعی که با هم فکری به افق های جدید دست یابند.
فقدان این عاقله ضربه های بسیار زیادی به پیشبرد فرهنگ زده است و میزند. و تا این مسأله حل نشود، وضعیت فرهنگ کشور به وضعیت مطلوبی نخواهد رسید.

در یادداشت بعدی به کارکردهای این عاقله می پردازیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها