شرح وظیفه عاقله فرهنگ (1)

?شرح وظیفه عاقله فرهنگ (1)?

? در یادداشت های گذشته بیان شد که امر فرهنگ در جمهوری اسلامی دچار ضعف و خمودی و ایستایی شده است و به نظر مهمترین مسأله ای که این معضل را به وجود آمده است، نوع ساختار و چینش عوامل موثر در فرهنگ است. ساختار فرهنگی، علاوه بر فکر و نیروی انسانی و امکانات و ایده ها، نیازمند عاقله ای است که امورات و سیاست های کلان این عرصه را سامان دهد و تمام عناصر و نهادهای فرهنگی را مدیریت کند.

? حال مسأله این است که عاقله دقیقا چه کارکرد و اثری دارد؟ به تعبیر دیگر، شرح وظایف عاقله فرهنگی چیست؟؟ به نظر این 7 مورد را می توان از شرح وظیفه عاقله فرهنگ دانست:
1) اندیشه و آرمان این انقلاب فرهنگی را برای مردم تبیین می کند
2) نظام و هرم اهداف فرهنگی را مشخص می کند
3) پروژه مهندسی فرهنگی تمام نظامات جامعه را راه می اندازد و آن را مدیریت می کند
4) آن را تا معماری فرهنگی امتداد می دهد و بر آن نظارت دارد
5) الگوی مدیریتی غنی ای برای این امتداددهی (از مهندسی فرهنگ تا معماری فرهنگ) بر می گزیند
6) ظرفیت های علمی، انسانی، راهبردی عرصه فرهنگ را سازمان دهی می کند
7) و به عبارت جامع برای امر فرهنگ و نهادهای فرهنگی، قیمومیت می کند.

? توضیح تفصیلی:
? 1- ایضاح و تبیین اهداف و آرمان های فرهنگی
همه میدانیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده است. یعنی آرمان های نهایی این انقلاب، از جنس فرهنگ است نه سرمایه و قدرت و…؛ این امر روشن است اما متاسفانه این آرمان ها برای بسیاری از مسئولین و مردم، روشن و مبین نیست.
یکی از کارهای این عاقله این است که این اهداف و آرمان های متعالی انسانی را همیشه زنده نگه دارند و برای آن گفتمان تولید کند. دلالت آن را بیان کند. و رنگ و بوی آن در هر عرصه را معلوم کند.
ضرورت این امر در در میان قشر جوان و نوجوان به شدت مورد نیاز است. این جوانان نسلهایی هستند که نه انقلاب را دیده اند و نه جنگ را و نه حتی امام را. اگر در دهه 50 و 60 مطهری و بهشتی و خامنه ای و مفتح و باهنر و… اندیشه انقلاب اسلامی را تبیین می کردند، امروزه چه کسی مسئول این امر مهم است؟ مخصوصا در این زمانۀ سلطه رسانه بر ذهن ها.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها