شرح وظیفه عاقله فرهنگ (2)

?شرح وظیفه فرهنگ (2)?

? 2- تعیین نظام اهم و مهم اهداف در عرصه فرهنگ (مهندسی فرهنگ)
دیگر مسأله مهم که فقدان آن هم ضربه های زیادی زده است، نبود نظام اولویت در بین مطلوبیت های فرهنگی و تعیین مراحل حرکت در این عرصه است. مخصوصا که عرصه فرهنگ، عرصه عریض و طویلی است که بسیاری از امور را شامل می شود. نبود این نظام اولویت به تنهایی برای تشتت و ناکارآمد شدن تمام تلاش ها و امکانات فرهنگی کافی است. فایده وجود نظام اولویت ها، این است که به انسان راهبرد را نشان می دهد. قدرت انتخاب اولین گام را نشان می دهد.

گاهی هم که بعضی از هیئت های اندیشه ورز یا اندیشکده ها، نظام اولویت هایی را تعیین میکنند، تعداد آن اولویت ها به قدری زیاد است که به حمل شایع نظام اولویت نیست. وقتی در یک سند فرهنگی، 10 یا 15 مسأله مسائل اولویت دار شمرده می شوند و بین آنها اولویت سنجی نمیشود، این عملا یعنی ابهام راهبردی در عملیات. این نوع تعیین نظام اولویت، اولین گام ضروری را به انسان نشان نمی دهد.
بخاطر همین است که ما در عرصه فرهنگ، هرچند تلاش می کنیم ولی گیج هستیم و دشمن به راحتی تمام ضربات خودش را به ما وارد می کند. باید عاقله ای باشد که او از بالا همه چیز را ببیند و با نگاه راهبردی، جبهه انقلاب و کنشگران فرهنگی را از این گیجی دربیاورد تا زحمات به بار بنشیند.

البته باید توجه داشت که عاقله زمانی می تواند فرهنگ را مهندسی کند که اشراف بسیار جامعی از ضرورت های یک جامعه و نظامات آن داشته باشد. باید بداند که چه مناسبت پیچیده ای در فرهنگ و دیگر ساحت های جامعه وجود دارد. علاوه بر این اشراف، باید باید از اندیشه اجتماعی و راهبردی عمیقی نیز برخوردار باشد تا بتواند هرم و نظام اولویت های اهداف و ارزشهای فرهنگی را ارائه دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها