شرح وظیفه عاقله فرهنگ (3)

?شرح وظیفه فرهنگ (3)?

? 3- مدیریت مهندسی فرهنگی و تعیین الگوی مهندسی فرهنگی
بعد از بیین آرمان های فرهنگی و مهندسی فرهنگ، باید تمام نظامات اجتماعی بر اساس فرهنگ مهندسی شده، مهندسی شود.

? کار عاقله فرهنگی، این نیست که خودش تمام نظامات را مهندسی کند، اما این پروژه را باید مدیریت کند. ضرورت آن را تبیین کند. سیاست گذاری کند. اصول کلی و الگوی مهندسی کردن نظامات را مشخص کند.

? فلذا این عاقله باید درک خوبی از تمام جامعه و نظامات کلان آن داشته باشد. نظام سیاسی، اقتصادی، تربیتی، امنیتی، سلامت، حقوقی، مدیریت و غیره. امروزه اکثر نظامات اجتماعی جمهوری اسلامی، اسلامی نیست. حضرت آقا در سال 86 در دیدار با مسئولین آموزش و پرورش کشور می فرمایند: «نظام آموزش و پرورش، تقلیدی، وارداتی، کهنه، متراکم، متصلب، غبار گرفته و ضد دینی است». چه کسی باید این بار را بلند کند و فعال کند؟ صحنه به شدت واگرا است. عاقله فرهنگ است که باید این بار را بلند کند و با کمک متخصصان و کارشناسان، کار را به نتیجه برساند.
امروزه نهایت کاری که انجام می شود، این است که در مقام نظر، بعضی از نظامات اجتماعی دارای پیوست فرهنگی هستند. پیوست فرهنگی، یک مداخله حداقلی فرهنگ در عرصه های غیرفرهنگی است. بماند که در مقام عمل، این پیوست فرهنگی نیز بطور کامل اجرا هم نمی شود.

? نتیجه دیگری که می توان گرفت این است که این عاقله نباید از صحنه عینی حیات اجتماعی مردم دور باشد. باید از نگاه و اندیشه مردم نسبت به هر بخش جامعه مطلع باشند. چراکه مهندس فرهنگی می خواهد، نظامات اجتماعی که مخاطبش مردم هستند را مهندسی کند. لذا یکی از مهمترین کارهای عاقله این است که همیشه مردم را بشناسد و شناختش را بروزرسانی کند.

? البته هر کدام از نظامات اجتماعی و بخش های مختلف در هر نظام اجتماعی، نیازمند عاقله ای است. البته بین این عاقله های خرد و عاقله کلان فرهنگ نسبتی حقیقی باید برقرار باشد که در یادداشت بعدی به آن پرداخته می شود.
رهبری در سوم آذر 95 می فرمایند: علاوه بر هیئت اندیشه ورز در بالاترین سطوح بسیج که برای کل مجموعه بسیج بنشینند خط نگاری کنند، راهبردنگاری کنند. ما راهبرد اندیشدانی را لازم داریم که بنشینند و کارشان فقط این باشد. این از مهمترین کارها است. مثل راهبرد اندیشان نظامی که در همه جای دنیا هم معمول است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها