شرح وظیفه عاقله فرهنگ (4)

?شرح وظیفه فرهنگ (4)?

? 4- مدیریت و نظارت بر معماری فرهنگی
بعد از مهندسی فرهنگی تمام نظامات جامعه، کار به نقشه کشی و ساختن می رسد. یعنی معماری فرهنگی.
معماری فرهنگی یعنی برساختن و تلاش های عملیاتی مطابق با مهندسی فرهنگی
معماری فرهنگی، کاری غیر از مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است. معماری، تخصص خاص خودش را می خواهد. لذا عاقله فرهنگی، قرار نیست خودش معماری فرهنگی کند همانطور که مهندسی فرهنگی هم تماما متوجه او نیست. او فقط فرهنگ را مهندسی می کند و سپس مهندسی فرهنگی را مدیریت می کند و سپس آن را امتداد می دهد تا معماری فرهنگی و بر آن نظارت دارد.

? 5- الگوی مدیریت و امتداد مهندسی فرهنگ تا مهندسی فرهنگی و معماری فرهنگی
? بین سه پروژه مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی و معماری فرهنگی، ارتباط طولی است که عاقله فرهنگی، نه باید در تمام آن حضور داشته باشد و نه باید از پروژه مهندسی فرهنگی و معماری فرهنگی منقطع شود. بلکه کار او بطور ویژه مهندی فرهنگ و مدیریت و امتداددهی فرهنگ تا مهندسی فرهنگی و معماری فرهنگی و نظارت بر آنها است. به تعبیر دیگر، عاقله فرهنگ تا معماری فرهنگ باید حاضر باشد.

? حال الگوی این حضور در مقام عمل، چگونه است؟ تصویر عینی این مدیریت و امتداددهی و نظارت چیست؟
طراحی این الگو نیز به عهده این عاقله است. شاید یک الگو این باشد که عاقله فرهنگی باید یک شبکه عقلانیت تربیت کند. به این معنا عاقله فرهنگی یک نقطه نیست؛ یک خط است؛ یک رشته است. بنابراین هر نظام در جامعه خودش باید برخوردار است یک عاقله باشد که این عاقله، نازله آن عاقله فرهنگی کلان باشد.
اینگونه گرچه آن عاقله در مهندسی نظامات و معماری آنها حضور فیزیکی ندارد ولی فکر و روح او در آنجا حضور دارد. این خودش یک نمونه عینی تجسد یافته مردم سالاری در عرصه فرهنگی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها