شرح وظیفه عاقله فرهنگ (5)

?شرح وظیفه فرهنگ (5)?

? 6- ایجاد نظم و یکپارچگی ظرفیت های علمی، انسانی و راهبردی در عرصه فرهنگ
ایران پر است از سرمایه های فرهنگی و فکری. پر است از سرمایه نیروی انسانی جوان و انقلابی. پر است از مستعدین و نخبه.
امروزه در ایران، مهندسین فرهنگی و معماران فرهنگی مختلفی مشغول فعالیت هستند. چه سازمان ها و نهادهای دولتی و حکومتی و چه مجموعه ها و تشکل های خودجوش انقلابی. اما همانطور که یادداشت های گذشته بیان شد، فعالیتشان، واگرا، متششت، گاهی ضعیف و سطحی، همراه با موازی کاری است.
به نظر یکی از مهمترین کار عاقله فرهنگ، سازماندهی این سرمایه های انسانی و طبیعی است. عاقله فرهنگ باید نسبت به تمام اندیشمندان فرهنگی، مهندسین فرهنگی، معماران فرهنگی، فعالان و کنشگران فرهنگی را سازماندهی، اشراف داشته باشد. باید تمام این فعالیت ها و کنش ها را یکپارچه کنند و آنها را از تشتت و موازی کاری بیرون آورند. اندیشه آنها را قوی و عمیق کنند و…

? 7- قیمومیت تمام ارگان ها و نهادهای فرهنگی
و در نهایت این عاقله باید پدر تمام ارگان ها و سازمان ها و مجموعه های فرهنگی باشند. از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان و حوزه علمیه گرفته تا وزارت ارشاد و صداوسیما و سازمان تبلیغات تا بسیج و اوقاف و شهرداری و مساجد و حتی پژوهشکده ها و موسسات فرهنگی که جنس کارشان علمی ترویجی پژوهشی است. تمام این نهادها هم نیازمند پشتوانه و قیم هستند و هم نیازمند ناظر و رصدگر. یک جایگاه عالی باید باشد که هم به این نهادها خدمات بدهند و هم از آنها مطالبه گری کنند.
این عاقله باید اهداف عالی و سیاست گذاری کلان برای تمام ارگان ها مشخص کند. برای تمام این ارگان های نقش های کلان تعریف کند. در زمان و مکان های مختلف، پروژه تعریف کند.

البته این به معنای این نیست که کار فرهنگی را حکومتی و سفارشی کنیم. بلکه هدف سازماندهی و هم جهت کردن آنها است. در یادداشت های گذشته بیان شد که اساسا عاقله فرهنگی یک نقطه نیست که خودش فکر کند و به دیگران دستور دهد. بلکه این عاقله در تمام این نهادها وجود دارد. عاقله همراه با فکر مجموعه خودش تصمیم می گیرد و حرکت می کند.
همانطور که امام جامعه، با مردم فکر می کند و با مردم حرکت می کند، این عاقله هم اینچنین است. عاقله با نیروی های زیرمجموعه خودش فکر می کند و حتی فکر مخاطبین خودش (مردم) را هم طرد نمی کند. به آن بی توجهی نمی کند. غفلت نمی کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها