گام های پیشرفت در نگاه امام

اهداف سیاسی انقلاب به زعم اندیشمندان آن  دوره شاید 40 سال دیگر باید نهضت استمرار می داشت تا تحقق پیدا کند اما یک سال ونیم آخر نهضت که بعد ها امام آن را فعل الهی دانست هم توانست نظام شاهنشاهی را برچیند و هم فرار شاه از کشور را رقم زد. سقوط نظام شاهنشاهی یعنی فروپاشگی نظم جامعه ای که عادت کرده بود براساس فره ایزدی زندگی کند و یعنی ویرانی ذهنیت شاه سایه خداست. اما فرار شاه نیز به همان اندازه مهم بود چون نماد انخلاع کشور از در مهم ترین رکن قدرت از اراده طاغوتی بود.

 

در نگاشته قبل از اراده مردم برای شکل دهی حرکت انقلاب گفتیم در مقابل این اراده امام نیز سعی داشت همان برافروختگی و همان بازیابی هویت انقلابی مردم را حفظ کند؛ و آن نیز  دوباره تعریف یک هدف سیاسی برای انقلاب بود. که در چند محور پیگیری کرد.

 

  1. رای به جمهوری اسلامی: تجلی اراده عجین شدن اراده الهی با اراده مردم بودی که این بار به دور از تمام اغلال های طاغوتی و در بستری  که توحید رنگی عینی تری در حیات آن ها به خود  گرفته است محقق شد. مردم با رای به جمهوری اسلامی نظم مطلوب جامعه خویش را برگزیدند و به معنای بالاتر امضای بر حاکمیت خود کردند.
  2. رای به قانون اساسی: پیگیری مداوم امام برای شتاب بخشی به روند نهایی شدن قانون اساسی  تمام اراده سیاسی مردم را در یک نقطه متمرکز کرد و از طرفی فضای انقلابی را زنده نگه داشت و علاوه بر تجلی دیگر از قیام لله  هویت ایرانی و اسلامی را دوباره رنگ جدیدی بخشید. رای به قانون اساسی یعنی حرکتی به گستردگی انقلاب و گام دوم توحیدی ملت ایران که این بار در طول تاریخ به دنبال چارچوب بخشی الهی به جامعه خود بودند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها