ایده مادر، یک نوع رهبری و رویکرد اداره است

? ایده مادر، یک نوع رهبری و رویکرد اداره است?

?ایده مادر چیست؟ و نسبت آن با جایگاه رهبری و عاقله فرهنگ و بقیه عناصر چرخه پیشرفت فرهنگی چیست؟

? آیا ایده مادر چیزی غیر از اهداف رهبری و عاقله فرهنگ است؟
? آیا ایده مادر، یک اصل و باید زیربنایی است؟ مثل مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی؟
? ایده مادر، یک رویکرد در نوع مدیریت و رهبری و ساختار آن است؟ مثل رویکرد مردم سالاری یا رویکرد جوان گرایی یا رویکرد دانش گرایی یا رویکرد جهاد گرایی؟
? و یا اینکه ایده مادر، یک راهبرد برای تحقق اهداف عاقله فرهنگ است؟ و لذا شاید ایده مادر برای امروز ایران با ایده مادر سال های آینده و گذشته متفاوت باشد؟
? و یا اینکه ایده مادر، امری عینی و عملیاتی تر است؟ یعنی محوری ترین اقدام در حال حاضر؟

?برای فهم دقیق اصطلاح ایده مادر در کلام استاد فلاح، نیازمند سخن بیشتر از استاد هستیم.

? اما تا به اینجا آن چیزی که نزدیک به ذهن می رسد، این است که ایده مادر، همان هدف نیست. همچنین اصل و باید عام و زیربنایی هم نیست. ایده مادر، با راهبرد هم سازگاری خوبی دارد اما به نظر می رسد، فراتر از یک راهبرد کلان است. و همچنین فراتر از این است که محور عملیاتی و اقدام باشد. هرچند راهبرد کلان بودن هم امری کم اهمیت نیست.
? ما هم هدف و اصول عامی داریم که ضرورت دار ترین امر هستند. و همچنین برای رسیدن به این اصول کلی و اهدافمان باید راهبرد و سیاست گذاری های کلان داشته باشیم و برای آنها برنامه و عملیات طراحی کنیم.
? اما غیر از اینها، به نظر می رسد چیزی وجود دارد که بدون آن نمی توانیم به اهداف و آرمانها نائل شویم. و آن رویکرد رهبری و اداره جامعه است. اینکه حقیقتا قرار است چه کسی حاکم حقیقی باشند؟ اینکه حقیقتا حکومت و اداره جامعه برای کیست و چیست؟ به نظر می رسد ایده مادر، یک رویکرد در نوع رهبری و اداره جامعه است.
ادامه دارد…

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها