گفتمان، چیست و چگونه شکل می گیرد؟ (2)

?گفتمان، چیست و چگونه شکل می گیرد؟ (2)?

? چهارمین شرط موثر در تحقق گفتمان، نوع روابط اجتماعی میان آن مردم است. هرچه نسبت ارتباط مردم باهم عمیقتر و واقعی تر باشد، زمینه برای شکل گیری یک امر در میان همه، فراهم تر است.
البته مراد از ارتباط عمیق میان مردم، یک ارتباط پوشالی و اعتباری نیست. مراد یک ارتباط واقعی و فطری است. ارتباط واقعی یعنی مردمی که در فکر و ایدئولوژی و بعد احساسات و شعارها، شبیه هم باشند. نه صرف اینکه در یک هدف سطحی باهم هم هدف و هم راه باشند.
در این محیط، چون اکثر انسانها منطق فکر و عواطف و عملشان یک چیز است و از یک منشأ سرچشمه می گیرد، لذا اگر امری مطابق فکر و قلب عده ای از آنها باشد، احتمال زیاد مطابق فکر و قلب دیگر افراد هم خواهد بود.

? پنجمین شرط که در شکل گیری یک گفتمان موثر است، ذکر است. که مقابل آن غفلت است. انسان چون دارای چند بعد در این دنیای مادی است، دچار تکثر می شود. تکثر، او را به سمت غفلت می کشاند. انسانی که از امری غافل است، مانند این است که اصلا آن را نمی داند. یعنی آن علم، خاصیت خودش که حرکت است را از دست می دهد. خلاصه اینکه چیزی به گفتمان تبدیل می شود که به ذهنیت مردم تبدیل شده باشد. یعنی جلو چشم آنها باشد و در اندیشه آنها حاضر باشد.
مهمترین چیزی که امروزه موجب حضور و عدم حضور یک علم می شود، رسانه و تبلیغات و هنر است. این قدرت رسانه است که می تواند هیمنه علم را از بین ببرد. می تواند کاری کند که انسانی که نسبت به چیزی عالم است، اما آن علم به کارش نیاید. ما باید بدانیم که با انسان سروکار داریم. انسان صرفا از علم و آگاهی های خودش دستور نمی گیرد بلکه انسان از علمی که در نزدش حاضر است، دستور می گیرد. و رسانه در حضور و عدم حضور علم و آگاهی های ما بسیار دخیل است. مگر انسانهایی که خودشان را از این نوع تأثرات رهایی بخشند.
اساسا رسانه است که نیاز و درد و حس توده مردم را جهت دهی می کند. رسانه است که تعیین می کند چه چیزی گفتمان شود. لذا از شرایط اساسی ایجاد گفمان، عملکرد فعال در عرصه رسانه است. درحالیکه رسانه امروز کاملا به دست دشمن است و اوست که بر گفتمان ها کاملا سوار است و ما فقط در حال دفاع هستیم. تا وقتی برای ولنگاری فضای مجازی، کاری نکنیم، برای گفتمان سازی عمومی کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها