ابهامات و سوالاتی در طرح اصلاحی استاد

?ابهامات و سوالاتی در طرح اصلاحی استاد?

?بعد از شنیدن تمام سخنان نظری و راهبردی استاد، این سوال مطرح است که طرح اصلاحی استاد چیست؟ مغز ایده ایشان در امر فرهنگ چیست؟ اگر بخواهیم طرح را در یکی دو جمله خلاصه کنیم، چه می گوییم؟ ایده مادر استاد چیست؟ اساسا مگر ایده مادر را نباید عاقله فرهنگ بدهند؟ حداقل مگر آنها نباید این ایده را قبول داشته باشند؟
عاقله فرهنگ کیست که آنها باید این ایده را مبنای کارشان قرار دهند؟ قرار است حلقه اندیشه کلامی، عاقله فرهنگ را تربیت کند؟ قرار است خود ما عاقله فرهنگ باشیم؟
اساسا این چرخه از شئونات کیست؟ آیا قرار است ما چرخه را راه بندازیم؟
اینکه ما درباره مسائلی کلان صحبت میکنیم، به ضعف های بیشمار موجود در افراد در کشور اشاره می کنیم، از نبود عقلانیت دینی و راهبردی گلایه می کنیم و از شناخت اسلامی ناب سخن می گوییم، با این سخنان به دنبال تغییر در چه هستیم؟ طرح راهبردی ما چیست؟ مگر ما اعضای حلقه می توانیم به راحتی در این ساحت های کلان کاری کنیم و تغییری ایجاد کنیم؟
از لوازم مهم تغییر دادن و انقلاب کردن، مقبولیت در نزد افراد مورد نظر است. سوال این است که این حلقه در فتوت از چه مقبولیتی در جامعه و دولت و نخبگان و حتی خود حوزه برخوردار است؟ آیا انقلاب کردن، شرایط دیگری نمی خواهد؟ نسبت ما با دیگر گروه ها و اندیشمندان که از عقلانیت نسبی هم برخوردار هستند، چیست؟
آیا این حلقه فراتر از یک ایده فرهنگی اجتماعی می تواند دست به اصلاح کلان در امر فرهنگ بزند؟

?آن چیزی که به صورت ابتدایی به ذهن بنده می رسید، این دو حرکت است:
1- این حلقه تمرکز کند بر ارتباط گیری بین نخبگان در حوزه و دانشگاه و میزی برای مباحثه و گفتگو فراهم کند. از رهگذر این تعامل و مباحثه، در بین نخبگان، جبهه سازی اتفاق بیفتد تا جبهه با قدرت خودش که از مقبولیت بالایی برخودار است، بتواند تغییراتی را رقم بزند.
البته باید توجه داشت که این جبهه، لزوما به همین نظرات استاد و حلقه نمی رسند. شاید به چرخه و ایده مادری دیگر برسد. و طبیعتا حلقه هم پایبند به همین نتایج است. اساسا در این طرح حلقه اندیشه کلامی، فقط زمینه جبهه را فراهم می کند و خودش از امتیاز ویژه ای برخوردار نیست.
حال در این طرح، اینکه فتوت باید به دنبال چه کسانی برود و چه کسانی را باید پای کار بیاورد و اصلا چه کسانی پای کار می آیند، خودش نیازمند تأملات جدی و گسترده است.

2- استاد و افرادی از این حلقه به جایگاهی برسند که دارای مقبولیت وسیعتری در میان نخبگان مخصوصا طلاب شوند. در اذهان نخبگان، به عنوان یک اندیشمند و تئوریسین خاص شناخته شوند یا مسئول نهاد یا جایگاه خاصی شوند. و بعد از آن از امکانات در اختیار، برای همراهی نخبگان و بکار گیری آنان استفاده کنند و سپس به تسهیل گری برای جبهه سازی و بعد تغییر ساختار ها بپردازند. البته در این طرح هم باید بین این نظرات حال حاضر و نظرات نخبگان، رفت و برگشتی رقم بخورد و نتیجه مبنای کار قرار گیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها