جایگاه ولایت در ایده فرهنگی مادر ( نسبت لایه های ولایت با یکدیگر )

بسم الله الرحمن الرحیم

  • ایده فرهنگی مادر ما از محتوای مکتب امام تغذیه می کند. در مکتب امام، ولایت جایگاه ویژه ای دارد. و اساسا غایت و هدف دنیا، تحقق مسئله ولایت الله در آن می باشد. اما این ولایت به صورت طولی از الله تبارک و تعالی شروع می شود و بعد به معصوم علیه السلام و بعد از آن به فقیه و در نهایت به مردم می رسد.
  • اما برای تحقق ولایت تشریعی حق تعالی بر عالم باید سایر مقام های ولایت محقق شود. یعنی تا زمانی که ولایت معصوم و فقیه و ولایت مردم در جامعه محقق نشود، تحقق ولایت الله در جامعه معنایی ندارد. چرا که اساسا آن ها هستند که دغدغه حاکمیت الله را دارند و می تواند ولایت الله را در عالم محقق کند.
  • ولایت فقیه در راستای همان ولایت معصوم می باشد و میتوان این دو را از یک جنس در نظر گرفت.
  • اما رابطه این دو ولایت با ولایت مردم به صورت دو سویه می باشد. به عبارت دیگر برای تحقق ولایت معصوم و فقیه، نیازمند ولایت مردم هستیم چرا که اگر مردم به سبب اراده خویش ولی را انتخاب نکنند اصلا ولایت تشریعی برای معصوم و فقیه محقق نمی شود. و از آن طرف تنها ضامن و راه تحقق ولایت مردم، ولایت معصوم و فقیه می باشد چرا که آن ها کار ویژه خود را محقق کردن ولایت مردم می دانند. و اساسا تحقق حاکمیت الله را در آن می دانند که ولایت مردم و مردم سالاری محقق شود. این گونه است که رابطه ولایت معصوم و فقیه با ولایت مردم به صورت دو سویه می باشد و همدیگر را تکمیل می کنند و در نهایت سبب تحقق ولایت و حاکمیت الله بر عالم می شوند.
1 1 رای
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها