تضاد عقل و جهل در جامعه
#یادداشت
#جلسه_321
#یادداشت_34
#ایمان_نیک_گفتار
#مشخصات_اسلام
🔰تضاد عقل و جهل در جامعه
شهید مطهری تضاد بین عقل و جهل در وجود مرکب انسانی را به عنوان یکی دیگر از مشخصات اسلام مطرح کردند، حال این پرسش را می توان طرح کرد که آیا درمورد #نحوه_وجود_جامعه هم ی توان مقوله ی تضاد درونی را مطرح کرد ؟
جناب استاد در پاسخ به این پرسش دو معنا از تضاد در جامعه را تصویر کردند:
1️⃣ تبدیل شدن یک حال متضاد به پدیده ی اجتماعی
اگر من به عنوان یک انسان یک حال متضادی دارم و می بینم این حال به دلایل مختلفی مختص به من نبوده و تبدیل به یک ذهنیت مشترک عمومی هم شده است ، اینجا می توان گفت که تضاد به نحو اجتماعی تحقق دارد. یک فرهنگی که در درونش تضاد دارد، هم امام حسین می خواهد و هم آنتالیا، هم سنتی می پسندد و هم مدرن و…
2️⃣ درگیری سلمان ها و ابوجهل ها
شما می شوی سلمان و من هم مسیر ابوجهل را طی میکنم من با شما درگیرم اگر ابوجهل ها با هم یک قشر اجتماعی درست بکنند با سلمان ها تضاد و درگیری اجتماعی دارند.
🔸مرحوم صفایی نیز به مقوله ی تضاد در جامعه از منظر تربیتی توجه نموده است و به همین اعتبار محیط اجتماعی را به سه دسته تقسیم می کند (انسان در دو فصل، ص: 26) :
🔺1. محیط بسته
گاهى محيط، محيط بسته است و يك فكر بيشتر در آن جريان ندارد. كودك از مادرش از پدرش از برادرش و از تمامى دوستان، چيزى را مىشنود كه در مكتب مىشنود و از استادانش مىشنود.
🔺2. محیط باز (متضاد)
محيط باز، محيط سرشار از تضاد و درگيرى است، محيطى است كه فكرهاى گوناگون با كودك رو به رو مىشوند. تو امروز از مادرت چيزى مىشنوى، پدر كارمند چيز ديگرى خواهد گفت، برادر دانشجوى تو نيز حرفى دارد. هر كدام از خواهرها و برادرهاى تو حرفى و برنامهاى دارند. در مدرسه هم با استادهاى رنگارنگ برخورد مىكنى كه هر كدام با قيافهاى، پيامبر رسالتهاى گوناگون هستند و مىخواهند در تنهايى دل تو بساط خود را پهن كنند و مىخواهند چيزى را به تو تحميل كنند.
🔺3. محيط متحرّك
هنگامى كه جامعه تضادهايش را حل كرد و به حركت پيوند داد، آن وقت امن اجتماعى و تسلط روانى، كار تربيت را سادهتر خواهد كرد. فكر مسلط و مذهب مسلط كه در عمل تجربه شده و از درگيرىها سرفراز بيرون آمده، پذيرفته مىشود و در اين روحيههاى آماده و تشنه كه از درگيرىها فرسوده و خسته شدهاند، قرار مىگيرد. مگر آن كه در عمل دوباره نارسايىها احساس شود و شكست مكتب سابق نمودار گردد. و يا اين كه تبليغات و وسوسهها با دروغهاى راست و راستهاى دروغ و تركيبهاى حق و باطل، اين شكست و نارسايى را تبليغ كنند و در روحيه كودك و نوجوان بذربىاعتنايى و بىتفاوتى و سخن از مطرب و مىگو و راز دهر كمتر جو را سبز كنند و او را به همراهى غريزههاى مشتاق و لذّتهاى غافل و غفلتهاى لذيذ به بسترهاى نرم و خوشىهاى كاذب بياورند. و همراه اين لذتهاى مخدر آنچه را كه مىخواهند، به او تزريق كنند و آنچه را كه نمىخواهند، در او بسوزانند.