علامه مصباح یزدی

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_60
#جلسه_336

امام خامنه ای: « اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایى مانند علامه طباطبایى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر (علامه مصباح یزدی)، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر مى‌کند.»

سوال اساسی که پس از شنیدن این جمله در ذهن انسان مطرح می شود، اینست که چرا مقام معظم رهبری، حضرت علامه مصباح را، جایگزین شهید مطهری و علامه طباطبایی معرفی می کنند؟

چون بنده ای که نمی تواند علما را به خوبی توصیف کند؛ چه رسد به مقایسه!؟! ولی نکاتی که به نظر بنده می رسد را، عرض می کنم:

ویژگی اول هر دو بزرگوار، ارائه نظام فکری منسجم است. یعنی همانگونه که اوایل انقلاب با مطالعه آثار شهید مطهری یک نظام منسجمی از معارف اسلامی در اختیار انسان می بود، اکنون نیز، با مطالعه آثار علامه مصباح می توان نظام معارف اسلامی را به دست آورد.

ویژگی دوم، بیان عمیق ترین معارف فلسفی و عرفانی به زبان ساده است. کتاب های این بزرگواران، در عین عمق و ژرفای علمی، بسیار ساده و روان است.

ویژگی سوم، برخورد با اسلام التقاطی و اسلام منهای روحانیت است. هر دو بزرگوار، بسیاری از خطراتی که متوجه نظام اسلامی بود را، به سرعت تشخیص داده و در محافل گوناگون بیان می کردند. همانگونه که مقام معظم رهبری این بزرگواران را، عقبه تئوریک نظام معرفی کردند.

ویژگی چهارم، اقبال جوانان و به خصوص دانشجویان به آثار این دو بزرگوار است، که این مورد، نتیجه ویژگی های قبلی است، که بیان شد.

ویژگی پنجم، برخورد دشمن با این دو بزرگوار است. همانگونه که شهید مطهری به دلیل جایگاه روشنگرانه ای که در جامعه اسلامی داشتند، ترور شده و شهید شدند، علامه مصباح نیز، توسط دشمن ترور نرم شد. پس از روی کار آمدن جریان دوم خرداد، بر خلاف بسیاری از علما و بزرگان حوزه که کناری نشستند، تا از تحولات سیاسی لطمه ای به آنان نخورد، علامه مصباح در دفاع از اسلام و نظام اسلامی به میدان آمده و تمام قد در مقابل اسلام التقاطی ایستادند. دشمن سعی می کرد به انحاء مختلف علامه مصباح را به انزوا بکشد، تا جایی که رسانه های ضد انقلاب در انتخابات خبرگان، فقط بر رای نیاوردن سه بزرگوار تأکید داشت، که یکی از آنها علامه مصباح بود و به دلیل انفعال جریان انقلاب، محقق شد و مقام معظم رهبری نیز، در بیانات خود، به این خسارت اشاره کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها