تبین جامعیت

بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصاتـاسلام
#یادداشت_130
#جلسه_337

✨تبین جامعیت

به نظر می رسد منظور در جامعیت آن نیست که دین همه ی گزاره های مورد نیاز بشر را بیان کرده است و همه نیاز های بشر را پاسخ گفته است. نه به صورت بالفعل و نه به صورت بالقوه.
یعنی در واقع اصلا وظیفه دین این نیست که همه گزاره ها، ولو گزاره های جزئی علمی را بیان کند.

❇️وظیفه ی دین به سعادت رساندن انسان و جامعه انسانی و به فعلیت رساندن تمامی استعداد های اوست.
از آنجایی انسان موجودی چند بعدی است و محدود به یک بعد نیست، لذا برنامه ی سعادت او نیز باید چند بودی بلکه همه جانبه باشد تا بتواند اشرف مخلوقات به اوج سعادت برساند.

✅لکن این بدان معنا نیست که دین باید همه چیز را در همه ی لایه ها بیان کند. اگر اینطور باشد هیچ جایگاهی برای انسان و فکر او و رشد جامعه انسانی باقی نمی ماند. نهایت کاری که انسان میتواند بکند این است که برای کشف کلام شارع تلاش کند که آن هم با حضور امام معصوم بلا وجه می گردد.

?به نظر می رسد که نظر درست آن است که دین بسیاری از حوزه ها را به خود انسان ها سپرده است. لکن در لایه کلان و بالاتر و به اصطلاح “مکتب” چارچوب آن را مشخص کرده است.
یعنی دین کلان را در حوزه های مختلف مشخص میکند و دستورات و توصیه ها را بیان میکند،لکن در ساحت علم مسائل را به فهم انسانها واگذار کرده است. لذا وسیله ی یک موحد آن است که در چارچوب مکتب اسلام ، زحمت بکشد و علوم مختلف را تولید کند و براساس آن محصولاتی را نظیر خانه، مرکب، خوراک و…. را برای سعادت بشریت تقدیم کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها