علم دینی

بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصاتـاسلام
#یادداشت_131
#جلسه_338

✨علم دینی

?در ادامه یادداشت قبل باید گفت که علم دینی آن نیست که گزاره های آن علم از متن دین آمده باشد.

?یعنی مثلا برای علم اقتصاد یا مهندسی یا پزشکی نباید به دنبال آن باشیم که در آیات قرآن و یا احادیث اهل بیت علیهم السلام گزاره هایی در مورد شیوه ی ساخت هواپیما یا راه کار مدیریت بازار سرمایه به دست آوریم. بلکه تولید علم دینی بر عهده مسلمین است.

✅دین #مکتب هر علم را ارائه میکند و چارچوب های کلان آن و نقاط میز آن با سایر مکاتب را مشخص میکند. ادامه فرآیند بر عهده عموم مسلمین است که هرکس در حوزه ای مکتب اسلام در آن حوزه را بشناسد و با استفاده از گزاره های کلان اسلام سراغ مسائل آن علم برود و سعی بر حل کردن آنها کند. از ترکیب مکتب اسلام و #تجربه_مسلمین در حل مسئله، #علم_اسلامی تولید میشود.

✅✅لذا راهکار تولید #علوم_انسانی_اسلامی نیز به همین شیوه است. علوم انسانی اسلامی در صورتی تولید می شود که بر اساس انسان شناسی اسلامی به صحنه بزنیم و با استفاده از مکتب اسلام در عینیت جامعه به حل مسائل بپردازیم. حاصل این تجربیات علوم انسانی اسلامی را پدید می آورد.

?کسانی که علوم انسانی موجود را خوانده اند قطعا تصدیق میکنند که علوم انسانی موجود چیزی جز تجربه انسان ها نیست. منتها انسان هایی که در اتمسفر تمدن مادی زیست کرده اند و در پارادایم شیطانی به حل مسائل پرداخته اند.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها