تمثیلی برای سهله و سمحه بودن شریعت

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#ازنظرایدئولوژی
#سیدمرتضی_شرافت
#جلسه_341
#یادداشت_72
#یادداشت_بیات
#شریعت_سهله_و_سمحه
#بازتقریر یا #شاهد

?تمثیلی برای سهله و سمحه بودن شریعت

دویست سال قبل را تصور کنید. شما می خواهید از قم به تهران بروید. این سفر احتمالا بیش از یک روز از شما زمان می گیرد. شما باید اسباب سفر را فراهم کنید. از آب و غذا و هم سفر مناسب، تا برنامه ریزی برای زمان به موقع حرکت و انتخاب منزلگاه های بین راه. می بینید که وجود راه، و منزلگاه های بین راه، چقدر سفر را آسان تر می کند. اگر همین راه خاکی ساده نبود، و اگر این کاروانسراها نبودند، احتمالا خیلی به زحمت می افتادید.
حالا بیاییم به امروز. برای سفر به تهران، جاده مهیا شده است. آن هم آسفالته و چند بانده. با چراغ های متعدد و علامت گذاری و خط کشی. این راه همان شریعت است.
اساسا راه، تسهیلگر است. ممکن است این راه، تنها کمی مسیر را مشخص کند که مسافر راه را گم نکند. اما ممکن است مسیر به قدری تسهیل شده باشد، مسیر صعب العبور و پرپیچ و خم یک کوه را به یک تونل مستقیم تبدیل کند.
اساسا شریعت راه را آسان می کند. انسان را به مطلوب می رساند اما با زحمت و موونه کم تر. مانع گمراهی می شود.
شریعت اسلام، پیشرفته ترین راه است برای رسیدن. شریعت اسلام هم معبر است و هم معبد برای رسیدن به معبود و مقصود.
این شاید نزدیک به معنای سهله بودن شریعت است.
اما برای سمحه بودن شریعت نیز می توان از همین تمثیل استفاده کرد. سمحه است یعنی اگر اشتباهی کردی، دوربرگردان های راحتی است ومی توان به مسیر بازگشت. سمحه است یعنی گارد ریل های جاده طوری تعبیه شده اند که در صورت برخورد، کمترین آسیب به حرکت وارد شود. یعنی ماموری که در جاده مراقبت می کند، از خطا چشم پوشی می کند و می توان به راحتی جبران مافات کرد.
شریعت سهله و سمحه یعنی راه برای تقرب میلیون ها انسان به خدا به آسانی و با سرعت بالا و دشواری پایین فراهم است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها