از طريق آشتی با خلق، آشتی با حق شروع می شود

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_65
#جلسه_344

یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ، وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ. (نامه ۳۱ نهج البلاغه)

حضرت در این توصیه حکیمانه به فرزند خود می فرمایند خودت را ترازوی ارتباط با دیگران قرار بده.
ترازو دارای دو کفه است؛ وقتی چیزی در یک طرف گذاشتی، باید به وزن همان، در طرف دیگر هم، چیز دیگری قرار دهی، تا برابر شوند. حضرت هم به ما چنین توصیه ای دارند و در واقع می خواهند با این توصیه ما را از تنگنای خودبینی و خودخواهی رها کنند و به ما وسعتی به اندازه همه انسانیت بدهند.

اما باید توجه داشت که گرچه به ظاهر این توصیه حضرت شبیه توصیه های کنفسیوس یا سایر مکاتب مادی است؛ ولی در واقع آنها به دنبال آماده کردن زمین برای راحت تر زندگی کردن زمینیان هستند و در واقع هیچ نسبتی با حق و حقیقت ندارند؛ درحالیکه حضرت به دنبال آماده کردن دنیا برای سیر بهتر و سریعتر به سوی آخرت هستند. حضرت می فرمایند با عملی کردن این توصیه ها، زمینه برای سیر به سوی الله بهتر فراهم می شود.

در واقع حضرت در این سلسله تذكرات می خواستند بفرمايند: از طريق آشتی با خلق، آشتی با حق شروع می شود و ما نیز خوب است با نيّت آشتی با حق، اين دستورات را به كار بندیم. إن شاءالله

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها