فرد فدای دولت؟ ملت؟ امت؟ یا ولایت؟

#امید_فشندی
#یادداشت_204
#جلسه_347
#مشخصات_اسلام

? فرد فدای دولت؟ ملت؟ امت؟ یا ولایت؟
#في_سبیل_الله

یك تصویر از جامعه‌ی آرمانی این است كه جامعه چنان سامان یابد كه آحاد مردم به حقوق اولیه‌ی خویش – حیات و خوراك و پوشاك و مسكن و شغل و امنیت و بهداشت و آموزش و… – برسند و برای رشد و پیشرفت مادی و معنوی، به تزاحم برنخورند.

اما چالش آنجاست كه به اسم خیر جمعی و مصلحت عمومی و حفظ نظامِ دین و دولت و ملت و كشور، منابع و امكانات عمومی به‌صورت متمركز و غیرشفاف در اختیار طبقه‌ی حاكمه قرار گیرد و باوجود اینكه بسیاری از مردم حتی از حقوق اولیه و مصرّح در قانون اساسی محروم هستند، هیچ دست به ساختار و سیستم و روند و رویه‌ها نزنیم و به تغییر جزئی كارگزاران قناعت كنیم و تصمیم‌گیران اصلی را تكان ندهیم.

این یعنی #حق_جمعی نه به‌صورت #عام_شمولی تحقق می‌یابد كه به جیب آحاد مردم تحویل برود، بلكه به‌صورت #عام_مجموعی است كه به نام مردم و به كام اندك‌شماری از ایشان خواهد شد.

حق جمعی و جامعه اگر به خیر تك‌تك مردم تحویل برده نشود، فی‌نفسه اصالتی ندارند و روا نیست كه افراد را فدای حق جمعی – چه دولت و ملت چه دین و ولایت – كنیم.

#فی_سبیل_الله در ادبیات دینی ما اصطلاح پرمعنایی است!
هرچه در راه خدا باشد ارزشمند است و حتی ارزشمندترین حقوق فردی – مثل حق حیات – رواست كه فی سبیل الله فدا شود؛ چرا؟ به‌میزانی كه مقصد این سبیل بی‌نیاز از دارایی‌ها و حقوق مسافرینش باشد، هزینه‌ها و فدایی‌ها همه خرج خود مسافرین می‌شود….

24 آبان 1400

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها