[در پاسخ به حسین کلاتی]

[در پاسخ به حسین کلاتی]
#محمد_امامی
#یادداشت_76
#مشخصات_اسلام
#جلسه_352
#نقد

تاویل بردن بحث اصالت فایده به روح احکام و غایت مند بودن افعال صادره از انسان خارج از مراد شهید در بحث مشخصات اسلام است . بحث اصالت فایده در نگاه شهید در ساحت ایدئولوژیک برای ویرایش زندگی است، قاعده ای است راهبردی بر تمام ها استنباط که به عنوان شریعت عرضه میشود.
ناظری است مقتدر بر کسانی که با صرف عمل ارضا می شوند بدون آن که در سفره زندگی مردم اتفاقی بیفتد.

قاعده اصالت فایده بخشی از همان مصالح و مفاسد است که به زمین آمده که پس از استنباط یا عمل سنجه قرار می گیرد و یابالاتر از آن قاعده ای است در زمان استنباط.

اما تحلیل شما اصالت فایده را منحصر در روح احکام کرد . و بیش از آن که قدرت ویرایش گری دنیا را داشته باشد تفسیری از انگیزه رفتار های انسان بود. که از تحلیل پدیده رفتارهای انسانی به دست آمده بود.
تقسیم افعال به التذاذی و تدبیری یکی از مقدماتی است که ضرورت ایدئولوژِی داشتن انسان را اثبات می کند و اصلا از مشخصات اسلام نمی باشد.

به نظرم بهترین تقسیم که از جنس حکمت عملی است و در ساحت ایدلوژیک تعریف میشود، همان دارایی ها فقه در تقسیم اعمال انسان مومن به عبادی و توصلی است. در اعمال عبادی صرف العمل برای شارع مهم است اما در اعمال توصلی اثر بخشی و نتیجه نهایی مهم است. لذا است که تا اثر نهایی در توصلیات محقق نشود، تا منکری ترک نشود؛ تا ملکیت رخ ندهد؛تا زوجیت پدید نیاید؛گویا هیچ عملی از سوی مکلف صادر نشده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها