انکار اصالت فایده یا شروع سکولاریزم

#یادداشت
#حمزه_وطن_فدا
#مشخصات_اسلام
#یادداشت_112
#جلسه_353
#موضوع_جزیی : #اصالت_فایده
#نوع_یادداشت: تحلیلی

⬅️ادامه
?انکار #اصالت_فایده یا شروع #سکولاریزم

▫️شاید بزرگترین خسارتی که از انکار یا غفلت از اصالت فایده بر میخیزد، این باشد که تمام دستورات دینی صرفا به حکم اینکه دستور هستند اجرا میشوند و مفاد و مودای دستورات به کلی از حیز توجه خارج گردند.
▫️در حالت سرطانی این پدیده با فرد یا جامعه ای مواجه باشیم که به دین عمل میکند اما مجمع رذایل است و با این وصف هیچ به دین خود ظنین نمی گردد.
و از این رو اگر میل و انگیزه ای برای اصلاح و حرکت به سمت کمال در آن فرد یا جامعه شکل بگیرد ، به هیچ وجه از وادی دین نمی گذرد.
دین حاوی دستوراتی است که عمل به آن خدا را از ما راضی نگه میدارد و حالا برای کمالات فردی و اجتماعی زندگی باید به زانوان فکر و اندیشه خود اتکا کنیم.

✅#سکولاریزم تلخ ترین ثمره تمدنی دیدگاهی است که اصالت فایده را انکار میکند و ملاک درستی و نادرستی یک عمل را صرفا به نقش آن در آبادانی یا خرابی آخرت انسان ها گره میزند.
➖چرا دروغ نگوییم ؟ چون خدا گفته.
➖چرا زنا نکنیم ؟ چون خدا گفته.
➖چرا نماز بخوانیم ؟ چون خدا گفته .
➖خب اگر گوش نکنیم چه میشود ؟ جهنمی میشوی .
➖خب اگر گوش کنیم چه میشود ؟ بهشتی میشوی .

▫️اینگونه است که با جامعه ای مواجه میشویم که با دینی تحریف شده رو به رو میگردد که عمل به آن جز خرابی دنیای فردی و اجتماعی به بار نمی آورد ، اما با این حال به هیچ وجه نه به دین خود نه به نحوه عمل به دین خود شک نمی کند ، بلکه یا اساسا دین را که ربطی به اصلاح و ارتقای حیات او ندارد و به تعبیر بهتر فایده دنیایی روشنی برای او ندارد به کنار میگذارد ، یا اگر چنین نکند ، حیات دینی خود را مستقل و جدا از حیات واقعی و عینی خود تعریف کرده، در مدار یکی آخرت خویش را دنبال و آبادانی دنیای خویش را در مدار قواعد دیگری جستجو میکند.
▫️در این حالت که فایده مندی جزو ملاکات و معیارهای قضاوت قرار نگرفته زمینه فوق العاده مساعدی درست میکند برای ورود انواع و اقسام خرافات و تحریفات در دین و ذهنیات دینی یک جامعه . وقتی که قرار نیست اث خاصی از یک عمل یا دستور دینی به دست بیاید ، چنانچه جریانی بتواند مساله استناد به دین را برای یک دستور یا گزاره شرعی به نحوی از انحاء از جمله استخدام روات و محدثین نفوذی حل نماید میتواند جعلیات گوناگونی را به دین وارد کرده و دین را از حیز انتفاع خارج نماید و آبی هم از آب تکان نخورد
چون قاطبه جامعه بدون آنکه فایده ای را دنبال کند ، طوطی وار و متعصبانه دینِ در اثر تحریف بی فایده شده خویش را به آغوش میکشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها