هیمان امت بر ملت

#مشخصات_اسلام
#یادداشت
#احمد_قوی
#یادداشت_89
#جلسه_354
گونه یادداشت : در گونه های پیشنهادی چیزی نیافتم

? هیمان امت بر ملت

?حضرت امام در خرداد 59 در مورد ملی گرایی می فرمایند :

ملى گرايى بر خلاف اسلام است. اسلام آمده است كه همه را يك نحو به آن نظر بكند، همه جوامع را. ملى گرايى اين است كه الآن در امريكا بين سياهها و سفيد دارد واقع مى‏شود، و اين كارترى كه دعوى اين را مى‏كند كه من طرفدار بشر هستم، اين سياهان را اين طور مى‏كشد و اين طور آزار مى‏دهد. ملى گرايى اين است كه بعضى از اين دولتهاى عربى مى‏گويند عربيت و نه غير. ملى گرايى اين پان‏ايرانيسم است، اين پان‏عربيسم است، اين بر خلاف دستور خداست و بر خلاف قرآن مجيد است.الحدیث ( صحيفه امام، ج‏12، ص: 334)

?بنا براین جای هیچ شک و تردیدی نیست که در مکتب حضرت امام و اسلام ناب جایی برای این رویکرد های جاهلی نیست و آن چیزی که برای ما اصالت دارد امام و امت است و نه دولت و ملت

اما
همان طور که برخی دوستان به دفعات بیان کرده اند ما هستیم و زندگی در دنیای مدرن و ساختار دولت و ملت حاکم بر تمام دنیا و این جمهوری اسلامی که در چارچوب مرزهای ایران بسط ید دارد و این ملتی که این هویت را پذیرفته و زیر این پرچم زندگی می کند.
فلذا این واقعیت را نمی توان و نباید انکار کرد. کما این که خود حضرت امام هم این ساختار را حفظ کرده و نسبتا در همین چارچوب فعالیت کردند. فلذا این رویکردی که برادر #فاطمی_صدر اتخاذ کرده که این دو ساختار را کاملا متضاد و مانعه الجمع میدانند شاید درست نباشد.

با این وجود و لزوم حفظ و صیانت از هر دو مفهوم اما از واقعیت نمی توان فرار کرد و به هر حال ناگزیر هستیم که یکی از این دو را متغیر را اصل قرار داده و دیگری را ذیل آن بدانیم.

بنابراین اگر چه که در عرصه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و رسانه ای به واقعیتی بنام ملت ایران و پارادایم منافع ملی پشت نکرده و بی توجه نیستیم و آن را ملحوظ قرار می دهیم ، اما درنهایت باید پارادایم و هم چنین ساخت (نهاد) امام و امت را #مهیمن بر دسته قبلی دانست که در جایگاه متغیر اصلی و اصالی قرار می گیرد.

دقیقا بر خلاف آن چیزی که در ادبیات رسانه ای کشور در این سالهای اخیر رواج یافته و تلاش می شود تا با ضریب دادن به پارادایم منافع ملی همه ی مسائل را صرفا با ادبیات ملیگرایی تحلیل کرد (تقلیل داد).

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها