گفتمان_سازی_ربا

#مشخصات_اسلام
#یادداشت
#احمد_قوی
#یادداشت_90
#جلسه_358
#گفتمان_سازی_ربا
#نقد
چه آسیبی متوجه گفتمان سازی در موضوع ربا وجود دارد؟
در سالهای اخیر صداهای زیادی در مورد ربا و آسیب های آن در جامعه بلند شده و حتی در صداوسیما هم بعضا بروز و ظهور داشته است و یکی از مهم ترین شعارهای این جریان #جنگ_با_خدا است.
طبیعتا این دغدغه و پمپاژ آن در سطح جامعه می تواند به حل مشکل ربا کمک کند ولی این عملیات به دور از آسیب نیز نبوده است.
یکی از این آسیب ها عدم رعایت ملاحظات فقهی در محتواهای بیان شده و کلی گویی در مورد ربوی بودن بانک ها بدون توجه به فتاوای فقها و بویژه حضرت آقا و همچنین نظرات قانونی شورای نگهبان است.

اگرچه این سخن درستی است که باید ربا را به عنوان یک جوهره از نظام اقتصادی کشور حذف کرد و صرف اضافه کردن عقود اسلامی به نظام بانکی به معنای حذف ربا نیست. ولی در همین مورد هم باید تصویری واقع بینانه به جامعه ارائه داد؛ چرا که با وجود همه ی این مباحث باز هم بنابر فتوای حضرت آقا عمل کردن به قانونی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده معذریت دارد و نمی توان به مردم گفت که تعاملات مالی شما با بانک موجب حرام خوار شدن شما است!
در واقع امر هم اضافه کردن عقود اسلامی با سیستم بانک صرفا یک تغییر ظاهری نیست و تفاوت های محتوایی نیز ایجاد می کند که اگر فرد و بانک به قانون پایبند باشند مرتکب حرام شرعی نخواهند شد. علاوه بر این حتی اگر قوانین مصوبه نظام مقدس جمهوری اسلامی صرفا صوری بوده و هیچ تفاوتی در محتوای معاملات بانکی ایجاد نکند باز هم از باب حکم ثانوی و امضای ولی فقیه عادل این معاملات محکوم به صحت هستند و ذمه ی مومنین مشمول حرمت ربا نخواهد بود.

ولی متاسفانه می بینیم که عده ای از نخبگان جامعه خود باید د در مورد عملکردشان پیرامون اصلاح نظام پولی و مالی کشور در مقام پاسخگویی قرار بگیرند ، جوری در تریبون های عمومی از ربوی بودن و حرام بودن معاملات بانکی صحبت می کنند که عموم متدینینی که در زندگی روزمره مجبور به استفاده از بانک هستند احساس می کنند که روزانه مشغول ربا دادن و ربا گرفتن هستند. و متاسفانه پمپاژ این محتوا به جامعه ایمانی اثرات به شدت نامطلوبی خواهد داشت. چرا که احساس مردم شما این است که دائما مشغول جنگ با خدا هستند و همین بزرگترین خطر برای یک جامعه است.

طبیعتا توالی فاسد ترویج این گفتمان در جامعه بسیار قابل توجه است و هوشمندان و عقلای جبهه انقلاب نباید به خاطر پیگیری یک دغده صحیح دچار این خطاهای راهبردی بشوند.
☘️

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها