اسلام دشمن بيكارى و بيكارگى

#مشخصات_اسلام
#یادداشت
#احمد_قوی
#یادداشت_92
#جلسه_363
#نقد و #تقریر

متن مشخصه :
” كار: اسلام دشمن بيكارى و بيكارگى است. انسان به حكم اينكه از جامعه بهره مى‏گيرد و بهره مى‏برد و به حكم اينكه كار بهترين عامل سازنده فرد و اجتماع و بيكارى بزرگترين عامل فساد است، بايد كار مفيد انجام دهد. اسلام انگل بودن و «كلّ» بر جامعه بودن را در هر شكل مورد ملعنت قرار داده است «ملعون من ألقى كلّه على النّاس» ”

? ظاهرا استاد شهید در این گزاره در صدد بیان اهمیت موضوع کار و مذمت بیکارگی هستند. و از این متن چیزی در مورد نسبت مفاهیم اقتصادی مثل کار و سرمایه و دعوای چپ و راست اقتصادی و موضع اسلام در این دعوا چیزی بدست نمی آید.
البته این نکته نیز قابل انکار نیست که اصل توجه به مفهوم کار و ضریب گرفتن این مفهوم در نظر استاد شهید تا حد یک مشخصه ایدئولوژیک کاملا متاثر از بستر تاریخی نگارش متن است که در آن دعوای سرمایه و کار به شدت در جامعه دیده می شود.

? و از همین رو است که استاد شهید می خواهند نظر اسلام را در مورد یک مفهوم مهم و چالش برانگیز بیان نموده و جایگاه آن را در نظام اندیشه اسلام مشخص نمایند. و این اظهار نظر در مورد یک مفهوم چالشی مانند کار به نوعی از مقدمات اظهار نظر و موضع گیری در دعوای اقتصادی کار و سرمایه خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها