تشکیلات هیئت

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_82
#جلسه_365

? تشکیلات هیئت

هیئت تشکیلاتی است فاخر و بسیار پیشرفته تر از تشکیلات اداری و سازمانی.
تفاوت جوهری تشکیلات هیئت با تشکیلات اداری و سازمانی این است که در هیئت، هرکس به نوبه خود احساس مسئولیت می کند. اما در اداره، همه منتظرند مدیر وظایف آنها را مشخص کند و هر کس، کار خود را انجام بدهد. اما این مسئله که کار دیگری پیش رفت، یا نرفت؟ به من ارتباطی ندارد. لذا گاهی در یک اداره یا سازمان، کارها لنگ یک امضا می ماند. گاهی تعداد زیادی آدم پشت در یک اتاق ساعت ها معطل می مانند، درحالیکه در اتاق کناری، کارمندی کاری نداشته و بیکار است.
اما در تشکیلات هیئت، با اینکه یک کسی مسئول هیئت است، اما کسی منتظر دستور نیست. هرکس کاری را که به قسمت خود مربوط می داند، حتی اگر کسی انتظار انجام دادن آن را هم نداشته باشد، با قدرت و لذت تمام انجام می دهد. در هیئت با اینکه هر کس مسئول یک قسمت است، اما خود را در قبال همه کارهای هیئت مسئول می داند و اگر کاری روی زمین مانده باشد، منتظر نیست کسی به او بگوید این کار را انجام بده؛ بلکه با اشتیاق خود را موظف به انجام آن می داند.
هیئت، ساختار ولایی است، که قابلیت الکوگیری دارد. گاهی در مجموعه خودمان سعی می کنیم نیروها را تشکیلاتی تربیت کنیم؛ درحالیکه از ظرفیت هیئت غافل هستیم. روحیه هیئتی خیلی راحت کارها را پیش می برد و ما را به خیلی از آفت های تشکیلات مبتلا نمی کند.
این نوشتار در صدد بود خواننده را متوجه ظرفیت عظیم هیئات کند و فقط به بخشی از نکات برجسته و مهم هیئات پرداخت. با دقت و صرف وقت بیشتر، می توان فهرست کامل تری به دست آورد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها