سیاست ، فرهنگ و چالشهای امروز انقلاب

#حسین_کلاتی

#یادداشت_12

#مشخصات_اسلام

#جلسه_

370 #سیاست_فرهنگ

#تمدن_غرب منتظرِ چه هستیم؟

سیاست ، فرهنگ و چالشهای امروز انقلاب بسم الله انقلاب اسلامی پس از 40 و اندی سال و با انبوهِ دستاوردهای چشم نوازش (که محلِ بحثِ این نوشته نیست نه این که محلِ توجه نویسنده نباشد) امروز در چند مسئله اساسی که اتفاقاً محوری ترین نقاطِ نزاع تمدنی ما با غرب هم هستند، دچارِ چالشِ اساسی است که شاید مهمترینِ آنها چالشِ عدالت و خانواده باشد.
خانواده به عنوانِ نقطه ی کانونیِ فروپاشیِ تمدّن غرب، امروز مردمان مؤمن و انقلابی ما را دچارِ بحران کرده است و ما در سیری نزولی در حالِ باختنِ قافیه در نقطه ای هستیم که نوکِ پیکانِ هجومِ ما به تمدن غرب بوده است و از قضا مزیتِ ما در پهنای تاریخِ ایران حتی قبل از اسلام نیز بوده است.
بزرگترینِ سوغات غرب برای بشر، آزادی با تمامِ معانی خودش در منظومه اندیشه مادی بوده است و عمومِ مردمِ جهان حتی بخشِ زیادی از مردمِ ما از این سوغاتِ مسموم و مشوب به هزار فساد و آفت، استقبال کرده اند امّا عدالت پاشنه آشیلِ اساسی غرب است که موجب شده است بغضِ فروخفته ای در دلِ مردمانِ مستضعف ذخیره شود و نهضت های عریض و طویلی از جمله در خودِ کشور های غربی و در دلِ آمریکا همچون جنبش 99 درصدی بیافریند.
مقوله عدالت در گذشته ی نه چندان دور مدّعیانی همچون بلوک شرق داشت که از هم پاشید و انقلاب اسلامی را به عنوانِ مدّعیِ بی رقیب در عرصه عدالت در جهان باقی گذاشت امّا روندِ کند رشد عدالت و یا عقبگرد در برهه هایی، خود عاملِ اعتراض مردمِ انقلابی به نظام شده است و مشروعیتِ نظام را در اذهان عمومی کمرنگ می کند و موجب این شده است که عملاً بسیاری نظام اسلامی را از انقلاب اسلامی جدا کنند و آن را نسخه ای رقیق شده و غیر انقلابی و دچارِ آفاتِ سرمایه داری ببینند؛ این مسئله چیزی است که جامعه در تأمین عادی ترین نیازهای زندگی روزمره اش مدام با آن دست و پنجه نرم می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم. چه آن را به حزب و جریانِ خاصی در کشور نسبت بدهیم یا ندهیم…

و امّا فرصتی که امروز برای جریان انقلابی فراهم شده است بی نظیر است. عناصرِ گفتمان ساز و فرهنگ سازِ اصلی در جامعه در مشتِ جریانِ انقلابی و گفتمانی و مکتب امامی است؛ از جمله صداو سیما و سازمانِ تبلیغات که تقریباً به تمامِ تریبون های کشور دسترسی دارند و هیچ قدرتی با آنها در امرِ گفتمان سازی نمی تواند رقابت کند.

دولت و مجلس هم معتقد به انقلاب اسلامی است و میخواهد کشور را در مسیرِ آرمانهای انقلاب پیش ببرد (با وجودِ این که ممکن است ترازِ انقلابی گری و درکِ اندیشه ای اش ضعیف تر باشد) و به این دو مقوله (یعنی عدالت و خانواده) توجهِ جدی دارد.

سوال این جاست که ما برای حلِ معضلاتِ اساسی مان و تحوّل در این عرصه ها چه چیز کم داریم و منتظرِ چه هستیم؟؟؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها