خدای_بازار

#مشخصات_اسلام
#یادداشت_86
#محمد_امامی
#جلسه_371
#خدای_بازار

?خدا در بازار کجاست؟ در قلب های مبادله کنندگان؟ در نیت خرید و فروش کالا؟ یا خدا هست اما منفعل. به انتظار فعلی یا قولی یا سیره ای از عقلا در بازار نشسته که گاهی رد کند و گاهی امضا کند؟

✅ تو گویی خدا هیچ حرفی برای اقتصاد و بازار ندارد. این تصویری است که از خدای سر کلاس های فقهی گرفته ایم که قدرت احیای تراث را ندارد. مکاسبی که خط به خط کلمه به کلمه خوانده ایم. در حالیکه مکاسب به دنبال رد پای خدا در بازار است… در بازار آزاد انسان خداست، اوست که عرضه وتقاضا را مشخص می کند، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد… خدای بازار انسان است، با مطلق اختیارات…. اما خدای مکاسب، خدایی است که در بازار است و با بازار نسبت برقرار می کند، و دولت به عنوان نماینده اقتدار خدا بر روی زمین است…

۱. عرضه و تقاضا در بازار اسلامی به انسان سپرده نشده، بلکه این خداست که مشخص می کند چه باشد و چه نباشد. مکاسب محرمه برای این آمده تا عرضه و تقاضا را به دست خدا معین کند، دولت ضلعی از بازار است برای نظارت،نه جزئی از بازار برای مشارکت.

۲. خدا در بازار جلوه قاهره دارد آن گاه که احتکار جای ابتکار را می گیرد. آن جا که احتکار عدالت مصرفی اشیا را تحت شعاع قرار می دهد و آن گاه که احتکار دست به انتحار زندگی انسانی می زند. وطیفه دولت اسلامی است که وارد شود. و اجناس را بدون رضایت محتکر بفروشد..

شاید بتوان نسبت های دیگری و مجراهای دیگری از ورود خدا در بازار بشماریم…

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها