عصاره معرفتی ، سرفصلها است یا امهات اندیشه است؟

باید دید از عصاره معرفتی چه می خواهیم اگر برای تسهیل راهبرد نویسی است که سرفصلها هم عصاره معرفتی است ولی اگر صرفا برای سهولت بخشی به راهبرد محتوایی نیست بلکه مشخص شدن خطوط اصلی یا چارچوب اصلی در نظام اندیشه برای پویایی بیشتر امتداد بهتر می باشد پس باید عصاره معرفتی را #امهات_اندیشه معنا کرد.طبق این تعریف، امهات اندیشه است که به راهبرد نویسی معنا می دهد.
اختلاف بین نظام های فکری در همین لایه است یعنی لایه عصاره معرفتی متفاوت داشتن. اینکه بعضی اوقات درتولید مفاد اختلاف است یا درراهبرد محتوایی اختلاف است.این اختلاف ها در بسیاری از موارد از اختلاف عصاره معرفتی ناشی می شود.
زمانی که آوینی در مجله سوره در طرح روی جلد از تصویر جوان بسنیایی که قیافه رمبویی دارد که پیشانی بند لااله الا الله بسته بود استفاده کرد خیلی ها کار او را مخالف با ارزش ها دانسته و اعتراض می کردند و کار او را نوعی ترویج این تیپ بین جوانها و بعضی این جلوه را عمیق نبودن آموزه ها و تبلیغ اسلام برداشت میکردند ولی آوینی این تصویر را فتح قلوب توسط اسلام و انقلاب اسلامی آن هم  در قلب اروپا می دانست یعنی تفاوت بین دیدگاهها به این است که بعضی برای بحثهای گفتمان سازی و مفاد گفتمانی قائل به این مراحل نیستند که هیچ اصلا فهمی ازآن ندارند درحالیکه به عنوان مثال از آوینی می خواستی فتح قلوب مردم اروپا توسط اسلام را تصویر کند همین صحنه را تصویر میکرد .فرآیندی که هنرمند برای شناساندن و معرفی کردن یک اندیشه  یا بهتر بگویم معرفی یک مکتب طی میکند از اسلام امهاتی و چکیده ای و نشانه ای که مشخصه اسلام باشد میآورد و بعد شرایط زمانی و مکانی را لحاظ می کند و عاقبت مطلوب را هم در صحنه تصویر میکند
این نشان می دهد فرآیند مفاد گفتمانی از یک نظم منطقی ذهن شناسانه ای برخوردار است.
#حلقه_مرحله_دوم
#مفاد_گفتمانی_4
#عصاره_معرفتی_امهات_اندیشه
#محمد_مرتضی_باروتی

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها