چون کوچک است، توجه کن!

بسم الله الرحمن الرحیم

این رسم به ظاهر کوچک و البته عمیق، یادداشت نویسی، که تقریبا نزدیک به سه سال است که در حلقه جا افتاده، و مرحله هایی را طی کرده، نیاز به رسیدگی هایی پیدا کرده است.

بنده با رصد هایی که در حول و حوش این عادت داشتم، نمی دانم چقدر اعضای حلقه بر آن واقف هستند، ولی متوجه می شوم که می توان مرحله هایی را بیان نمود که حلقه، در زمینه یادداشت نویسی، از آن عبور کرده است. واقعا حرکت و پیشرفت در این زمینه، قابل مشاهده است. در فرصتی دیگر حتما باید در مورد شاخص های پیشرفتی که داشته است، و هویت های نوبه‌نویی که به خود گرفته، بیان هایی داشت.

اما این نوشته را می خواستم در مورد اصل این عادت ها بپردازم. عادت هایی کوچک، که به همراه استمرارها، پیشرفت هایی را بین ما رقم می زند. شیرین آن است که برخی از این رشدها، نه فقط برای تک فرد ها، حتی می توان چند نمونه بیان کرد از رشدهایی که برای کل جمع (اعضای حلقه کلامی)، به صورت جمعی، حاصل شده است.

عادت هایی گاه کوچک، که غالبا در حد 5 دقیقه و یا کمتر، از ما وقت می گیرد، اما سرمایه سازی می کند. جا افتادن این مدل کارها، آرزوی استاد است که با یک نگاه به ساختار حلقه کلامی، گوشه گوشه آن را می توان مشاهده کرد که ایشان به زحمت، هر جا که توانسته، یک رسم متناسب گنجانده است.

و نکته مهم آن است که بعد از مدتی، چون با یک الگوی بسیار نرم، صاحب یک سرمایه شده ایم، کار سختی است که بتوان به شخص قبولاند که با این کار کوچک، دارایی ارزشمندی کسب کرده است.

کسانی که به دید مربی به جمع می نگرند و قصد رسیدگی های متفاوتی را به جمع دارند، دغدغه شان در این موقف این است که بچه ها به این درک از پیشرفت خودشان برسند. که برای این مهم، نیاز به روایت داریم. روایت از اینکه قبل از همین کار کوچک، چه بودیم، و بعد از آن، چه شدیم! و این حرکت، فقط و فقط با قطار کردن همین عادت کوچک در روزهای سختی و راحتی محقق شده است.

دوستی دارم، اهل تلاش و تجربه. او گفت که من نیز عادتی دیگر دارم که به درد ما کم کتابخوان ها می خورد. من تصمیم گرفته ام برخی کتاب ها را در وقت مرده قبل خواب بخوانم. آن کتاب هایی که تحلیل نمی خواهد و فقط پای دل لازم دارد تا تو را با خود همراه کند. تنها 10 دقیقه، کمتر یا بیشتر، قبل از خواب. هر کتاب را که تمام کردم، تقریظی هم می نویسم. بعد سالنامه ای آورد که در آن از سال 97 تقریظ های مختلفی هنگام به پایان رساندن کتاب هایش نوشته بود. و این مدت، با همین کار کوچک، مطالعه کتاب هایی که برای من و امثال من، خواندنش آرزو شده را به اتمام رسانده. بعد از این همه تجربه که نگاه می کرد، احساس می کرد با این وقت گذاری اش، یک ضلع به فضیلت های وجودی اش اضافه شده. با همین 10 دقیقه هایی که با چک کردن گروه و کانال های ایتا و تلگرام، برای ماها به راحتی تمام می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها