یادداشت نویسی و طلبگی

چرا نوشتن مهم است؟

چرا نوشتن روزانه مهم است؟

چرا نوشتن روزانه برای یک طلبه مهم است؟

چرا نوشتن روزانه مباحث کلامی برای یک طلبه مهم است؟

چرا نوشتن روزانه مباحث کلامی برای یک طلبه عضو حلقه اندیشه کلامی مهم است؟

پاسخ دقیق و مفصل به هر کدام از این سوالات می تواند تا حدی اهمیت یادداشت را روشن تر کند.

اما غیر از این، می توان از راه واکاوی ماهیت یادداشت، به اهمیت آن پی برد.

برای یک طلبه، که به سرچشمه معارف ناب اسلامی متصل می شود، دو راه کلی و رایج برای انتقال مفاهیم، رساندن معنا و تبلیغ دین وجود دارد: بیان و بنان. که مصداق بارز اولی، منبر و مصداق بارز دومی یادداشت است.

اما یادداشت چیست؟

یادداشت در واقع یک اثر است. اندیشه منفصل یک انسان که می تواند صاحبش را ماندگار کند و توسعه و نفوذ دهد. یک ابزار تبلیغی بسیار مهم و چند بعدی که غفلت از آن یعنی چشم پوشی از انبوهی از امکانات اثرگذاری.

دیگر این که یادداشت بستری است برای ارتقای اندیشه و رشد. نویسنده در حال نوشتن، با موضوع ارتباط عمیق تری برقرار می کند. سوالات جدی تر و چالشی تری مطرح می کند. ایده های جدیدی به سراغش می آید. صورت بندی های نویی پدید می آورد. و پیشروی هایی در اندیشه رقم می زند. با این اوصاف، یادداشت به جریان انداختن تفکر است.

برای اعتلای یادداشت چه کنیم؟

ابتدا باید یادداشت نویسی به دغدغه دائمی نویسندگان تبدیل شود. یعنی در زندگی افراد، نوشتن جایگاه خودش را پیدا کند. و مثل یک همراه دائمی، با او باشد.

آن چه مهم است این است که این دغدغه مندی حاصل شود. پس از آن گام های بعدی خودش در پی می آید. به خصوص اگر این دغدغه برای یک جمع حاصل شود. بنابراین، گام اول، دغدغه مندی نسبت به یادداشت های روزانه است.

اما گام های بعدی را می توان ناظر به کارکردهای یادداشت، تعریف کرد.

مثلا اگر یادداشت را از زاویه ارتقای تفکر ببینیم، مهارت هایی در این باره فهرست شود و یکی یکی هدف قرار گیرد و حاصل شود.

یا اگر جنبه تبلیغی یادداشت را مد نظر قرار دهیم، کارگاه مهارت های یادداشت نویسی برگزار کنیم. یا بسترهای متناسب برای ارائه یادداشت ها و مصرفشان را فراهم کنیم. از جمله هیئت تحریریه ای برای تعیین موضوعات یا یافتن چندین درگاه نشر و برگزیدن برخی یادداشت ها برای درگاه متناسب و … .

اما همه این ها بعد از این است که یادداشت وارد سبک زندگی طلاب شود. و همان طور که شرکت در جلسه درس، مباحثه، اعمال عبادی، استراحت و … در زندگی جای مشخصی دارد، یادداشت نیز، به یکی از برنامه های مستمر زندگی تبدیل شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها