طرح شما چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اخیرا متنی را دیدم که گفته شده بود متن سخنان استاد علیدوست در درس خارجشان است، که در آن نقدی بر گفته‌های جناب مهدی جمشیدی کرده بودند؛ البته شاید از حیث عنوان گذاری بتوان عنوانی غیر از نقد را نیز بر آن نهاد منتها دست کم حاوی نکاتی منتقدانه بود.

خوب است با نگاهی به اطراف این قضیه آرزویی را مطرح کنم،

داستان از این قرار است که جناب جمشیدی در مناظره ای با جناب عبدالکریمی در مورد مساله ی حجاب که امروز یکی از مهمترین مساله های دینی جامعه هست مناظره ای بیش از  دو ساعت و نیم انجام داده اند و طبعا در مورد مسائل متعددی و با بیان های مختلفی سخن رانده اند.

آیا آقای جمشیدی گزینه ی مناسبی برای توضیح حجاب بوده اند یا خیر؟ کاری نداریم.

آیا ایشان در این مناظره موفق بوده اند یا خیر؟ این را هم کاری نداریم.

آنچه مهم است و کار داریم این است که ایشان به عنوان یک مسلمان که از قضا اهل اندیشه و انجام وظیفه ی اجتماعی هم هستند قیام به صیانت از اجرای دین کرده اند؛ و تلاش کرده اند تا در حد خودشان دین خود را به شریعت حقه ی اسلام ادا کنند.

ایشان البته ادعای اجتهاد و فقاهت هم نداشتند ولی با نقل قول از فقها در مساله ای حیاتی یکی از مهمترین مسائل فقهی را که بحث ضروریات دین است بیان کرده اند.

جناب علیدوست بدون آن که نظر آقای جمشیدی را رد کنند (چرا که اساسا مردود نبود و نظر خودشان هم نبود) با تخریبی بی استدلال گفته اند که صحبت های شما مورد سوء استفاده وهابیون و … قرار میگیرد و ولایت علی بن ابیطالب ارواحنا فداه را کمتر از حجاب جلوه خواهند داد!!

صرف نظر از اینکه چه میزان این تحلیل درست و ناشی از شناخت صحیح معادلات صحنه ی فکری و اجتماعی جهان اسلام است، مایلم این پرسش را مطرح کنم که جناب علیدوست به عنوان یک فقیه با نگرش ها و بینش های میدانی اجتماعی و اهل رصد وقایع ریز و درشتی که شامل مناظرات اینچنین هم میشود که از قضا اهل اقدام و تحلیل  ابراز نظر هستند، اولا طرحشان برای اعتلای ولایت علی بن ابیطالب ع در جهان اسلام چیست؟ و ثانیا برای مساله ی حجاب در داخل جامعه ی شیعیان علی بن ابیطالب ع چیست؟ و چه کنشی در این رابطه انجام داده اند؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها