توحید از دیدگاه انسان‌شناختی

#یادداشت / در جواب #امید_فشندی
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_انسان‌شناختی
#حمزه_وطن_فدا
#یادداشت_11
#جلسه_111

ممنون از طرح بحث خوبتان
پرداخت و دنبال کردن این که اندیشه ها در عمل و در طول زمان چه کرده اند و چه نکرده اند خیلی کار مغتنمی است.

اینکه در عمل چرا نتوانسته ایم این ایده را بالا بیاوریم
لزوما به ناتوانی متفکرین بر نمیگردد
هر فکری هر لحظه که ما اراده کنیم بالا نمی آید
قابلیت امر حقیقی است ، یک بازی و شوخی نیست
جملات جهان بینی توحیدی ساده امیر المومنین در مسجد کوفه پیش از خطبه های سیاسی ، هزار سال بعد شده است کل سرمایه یک دستگاه فلسفی
یعنی هزار سال طول کشیده تا قابلیت اتفاق بیفتد و مخاطب علی بن ابی طالب را مادر تاریخ بزاید.

لذا این به قول شما بالا نیامدن را لزوما نمیتوان به قصور و تقصیر مولف برگرداند
فیلم هم تمام نشده است که الان بعد از فیلم الان در حال نقد آن باشیم
کماکان مولف و متنش با هزار کنش دارند زور میزنند دقیقا همین اتفاق بیفتد و این محتوا بالا بیاید
همین که من امروز با این متن ارتباط میگیرم و کیف میکنم که آن را تدریس کنم
همین که استادمان که سنگین ترین مباحث توحیدی را در حکمت و عرفان گذرانده است با این کتاب صفا میکند
خب نشان میدهد فاعلیت فاعل قابل اعتنا ست

ضمن اینکه بالا نیامدن یک امر اندیشه ای را باید دقیق تر نگاه کرد
یک وقت است منظورمان این است که یک اندیشه در بستر یک کار اندیشه ای رشد نکرده است ، مورد توجه متفکران قرار نگرفته است ، مورد داد و ستد و بحث و جرح و تکمیل و حاشیه قرار نگرفته است

یک وقت است به این معناست که در فضای مردمی جدی نشده است
و مورد عنایت قرار نگرفته است

مورد اول قبول است که دلایلش را باید بررسی بکنیم
اما در فضای مردم ، اندیشه توحیدی انقلاب از زاویه همان ولایت مندی و ولایت گرایی ، زندگی شده است ، در متن زندگی وارد شده است بدون آن که اسم و رسم آن بر سر زبانها و پرچم ها باشد

لذا حضرت اقا حضور ما در غرب اسیا و نجات فلسطین و سوریه را عمل به توحید میدانند حال آنکه شاید هیچ شهید مدافع حرمی در وصیت نامه اش اسمی از توحید نبرده باشد

لذا باید این دو میدان قضاوت را تفکیک کرد
بله در محیط عمومی نخبگانی اندیشه ای شیعه علی رغم تراث فلسفی عرفانی ویژه ای که داریم که سرامد تفکر بشر از اول تا اینجاست ، خیلی مورد عنایت نیست و به تبع امتداد اجتماعی آن هم مفقود است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها